ابزار رایگان وبلاگ

این توپ لیزری در ۲ ثانیه یک هواپیما را سرنگون می‌کند
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 این توپ لیزری در ۲ ثانیه یک هواپیما را سرنگون می‌کند  

 

سلاح لیزری ۵۰کیلوواتی راین‌متال به تازگی در سوئیس آزمایش شده و توانسته با بریدن ورقه فولادی ۱۵ میلی‌متری از فاصله ۲ کیلومتری و سرنگون کردن هواپیماهایی از فاصله ۲ کیلومتری، کارآیی خود را اثبات کند.

به گزارش علم پرس؛ شرکت آلمانی راین‌متال به تازگی از آزمایش موفق نمونه اثباتگر فناوری سلاح لیزری ۵۰ کیلوواتی خبر داده است. این آزمایش که ظاهراً اواخر نوامبر/ اوایل آذرگذشته صورت گرفته تمامی مراحل یک عملیات متعارف، از شناسایی تا درگیری را با موفقت پشت‌سر گذاشته است. آزمایش در محوطه مرکز آزمایش آکسن‌بودن در سوئیس، در شرایط آب‌وهوایی برفی و تابش شدید خورشید انجام شده و هدف اصلی این بوده که توانایی به مراتب بیشتر این سلاح لیزری پر انرژی (۵۰ کیلوواتی) را در مقایسه با نسخه ضعیف‌تر ۱۰ کیلوواتی آن که سال پیش معرفی شد نشان دهد.ارتقای پنج برابری توان اشعه لیزر با هدف امکان درگیری همزمان در سناریوهای مختلف، از پدافند هوایی گرفته تا مقابله با راکت‌ها و گلوله‌های توپ و خمپاره و جنگ نامتقارن انجام گرفته است. به علاوه، هدف دیگر از این آزمایش‌ها این بود که اثبات کند واحدهای لیزری جدا از هم ساخته شده با فناوری راین‌متال توان تابش روی هدفی واحد در شرایط نامساعد را دارند. در عین حال این آزمایش می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای آزمایش نسل بعدی توپ‌های لیزری پرانرژی ۱۰۰ کیلوواتی که هیچ دفاعی در برابر آن‌ها کارگر نیست.اثباتگر فناوری سلاح لیزری ۵۰ کیلوواتی راین‌متال از دو واحد عملیاتی تشکیل می‌شود، واحد اول، سلاح ۳۰ کیلوواتی یکپارچه شده با پبرجک توپ پدافند هوایی ارلیکون‌رولور برای آزمایش‌های ثابت و پویا (دینامیک) است که با چند واحد کنترل آتش اسکای‌گارد پشتیبانی می‌شود. واحد دیگر را هم ایستگاه سلاح ۲۰ کیلوواتی تشکیل می‌دهد که به صورت یکپارچه داخل برجک توپ رولور قدیمی برای آزمایش‌های ایستا (استاتیک) جای داده شده است. البته ماژول‌های پشتیبانی نیرو را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.

 

 

بر اساس گزارش شاهدان آزمایش، پرتوی لیزر این سلاح موفق به بریدن یک تیرآهنی به ضخامت ۱۵ میلی‌متر از فاصله ۱۰۰۰ متری شده است. در عین حال این سلاح چندین هدف بدون سرنشین با سرعت‌های بالا و زاویه‌های تقرب متفاوت را نیز از فاصله ۲ کیلومتری و مدت تقریبی ۲ ثانیه با موفقیت سرنگون کرده است. بیشتر این اهداف با سرعتی بیش از ۵۰ متر بر ثانیه پرواز می‌کردند و پس از شناسایی توسط رادار اسکای‌گارد از فاصله ۳ کیلومتری، ایستگاه توپ ۳۰ کیلوواتی با استفاده از داده‌های ارسالی رادار، فرایند رهگیری و قفل روی هدف را آغاز کرد. پس از رسیدن هدف به برد و موقعیت مناسب آتش، سیستم ضمن درگیری در کوتاه‌ترین زمان ممکن هدف را سرنگون کرد. برای نشان دادن توان درگیری سلاح با اهدافی بسیار کوچک نظیر گلوله‌های خمپاره، راین‌متال سرنگونی یک توپ فلزی به قطر ۸۲ میلی‌متر را هنگامی که با سرعت ۵۰ متر بر ثانیه حرکت می‌کرد، نمایش داد.

البته سرعت عکس‌العمل برای درگیری با اهداف در فاصله طولانی یا شرایط غیرمنتظره می‌تواند به مراتب افزایش یابد. بر اساس اخبار منتشرشده راین‌متال فعلاً قصد دارد تا نسخه ۶۰ کیلوواتی این سلاح را با توان خروجی بیشتر تا سال میلادی آینده تکمیل و ارائه کند. در عین حال این شرکت قصد دارد تا سامانه ایستگاه‌های توپ لیزری را به صورت یکپارچه با توپ‌های پدافند هوایی ۳۵ میلی‌متری بیازماید. این کار امکان مطالعه روی توسعه یک سیستم تسلیحاتی ماژولار را با انتخاب‌های گوناگون برای درگیری با اهداف مختلف فراهم می‌کند. در نهایت طرح مفهومی نصب یک سلاح لیزری ۱ کیلوواتی روی خودروهای زرهی تی. ام ۱۷۰ نیز در چارچوب برنامه‌های آینده راین‌متال قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان