جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

آدیداس، تولیدکننده‌ توپ بازی‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا، نه تنها نام جدیدی بر این "کره‌ی پلاستیکی" گذاشته، بلکه بسیاری از ویژگی‌های آن را هم با استفاده از فن‌آوری‌های تکنیکی پیشرفته متحول ساخته است.

پانزدهمین دوره‌ی مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، از روز ۱۰ ژوئن در فرانسه آغاز می‌شود. یکی از ویژگی‌های این بازی‌ها این است که برای نخستین بار ۲۴ تیم در آن شرکت می‌کنند. البته این تنها ویژگی مسابقات امسال نیست: شکل و نوع ساخت توپی که در هر بازی فوتبالیست‌ها می‌کوشند با آن گل بزنند هم تغییر کرده است.

لاستیک چرخ، ماده‌ی اصلی توپ

این توپ که آدیداس تولیدکننده آن است، "Beau Jeu ـ بازی زیبا" نام دارد و از پلاستیک خاصی ساخته شده که استحکام و قابلیت ارتجاعی توپ را تامین می‌کند. این ماده‌ی مصنوعی، در تهیه‌ی لاستیک چرخ‌های دوچرخه هم بکار می‌رود.
به گفته‌ی رولاند روملر، یکی از مهندسانی که در ساخت Beau Jeu شرکت داشته، لایه‌ی بیرونی توپ از ماده‌ی نرمی ساخته شده که خاصیت صداگیری دارد و «در نتیجه به فوتبالیست‌ها وقت شوت کردن احساس خوبی دست می‌دهد».

گذشته از آن به جای ۱۲ تکه‌ی ۵ زاویه‌ای و ۲۰ تکه‌ی ۶ زاویه‌‌ای (ذوذنقه شکل) که معمولا تکه‌های لایه‌ی بیرونی توپ با آن‌ها دوخته می‌شود، این بار تنها از ۶ شکل هندسی کاملا یک‌سان و برابر استفاده شده، تا علاوه بر دوام، توازن و قرینگی هم در سطح توپ‌ رعایت شده باشد.

توپ ضد آب

رولاند روملر می‌گوید که این اشکال به رویه‌ی توپ دوخته نمی‌شوند، بلکه با روش خاصی به نام Thermal Bonding با فشار هوای داغ روی لایه‌ی بیرونی آن چسبانده می‌شود. با این شیوه، احتمال این که توپ تغییر شکل دهد، وجود ندارد و هنگام بارش باران‌ هم، آب در درزهای آن نفوذ نمی‌کند. یکی از دلایلی که توپ فوتبال را نه از چرم، بلکه از مواد مصنوعی می‌سازند جلوگیری از نفوذ آب در لایه‌ی بیرونی آن است. معمولا چرم آب را جذب می‌کند و وزنش سنگین‌تر می‌شود. از این‌رو احتمال این که در اثر ضربه با سر به مغز آسیب برسد، وجود دارد.طبق موازین فدراسیون جهانی فوتبال، توپ‌های مسابقات به‌طورکلی نباید بیش از ۱۰ درصد وزن خود آب جذب کنند. نسل جدید توپ‌های فوتبال، به دلیل پوسته‌ی عایق که روی لایه‌ی بیرونی آن کشیده می‌‌شود، اصولا "ضد آب" هستند.رولاند روملر هم‌چنین می‌‌گوید که تنظیم فشار هوا در توپ فوتبال، بر نحوه‌ی بازی فوتبالیست‌ها تاثیر زیادی دارد. به نظر این کارشناس ورزشی، فشار هوای توپ نباید بیشتر از ۸ دهم پاسکال باشد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آدیداس, توپ فوتبال ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

61-24.JPG

ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی مختلف، تأثیرات متفاوتی بر روی بدن دارند، بطور مثال ترکیبات شیمیایی پیاز باعث ایجاد اثر اشک‌آوری و مارچوبه باعث ایجاد بوی خاص در ادرار و مدفوع می‌شود.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مواد غذایی طبیعی سالم‌تر از مواد غذایی فرآوری شده هستند، اما برخی مواد طبیعی مانند پیاز، مارچوب، قهوه یا لیمو اثرات متمایزی بر روی بدن دارند. یک متخصص شیمی با تشریح ترکیبات شیمیایی برخی مواد غذایی، تأثیر آنها را بر روی بدن نشان داده است.

 ترکیبات شیمیایی غیر منتظره مواد غذایی، علت تلخ بودن قهوه، اشک‌آور بودن پیاز، حس سوزش فلفل و سمی بودن شکلات برای سگ‌ها را نشان می‌دهند.

 عامل ایجاد بوی خاص ادرار و مدفوع پس از استفاده از مارچوبه، ترکیب شیمیایی به نام اسپاراگوسیک اسید است که تنها در این ماده غذایی وجود دارد؛ این ترکیب با متابولیزه شدن در بدن باعث تولید ترکیبات فرار در ادرار می‌شود.

 خاصیت اشک‌آوری پیاز ناشی از آنزیمی به نام allinases است؛ به محض تخریب دیواره‌های سلولی پیاز در اثر برش، این آنزیم باعث تولید طیف وسیعی از ترکیبات بعنوان مکانیسم دفاعی می‌شود که حالت اشک‌آوری ایجاد می‌کند.

 اسید مالیک عامل ایجاد طعم ترش لیمو است و همین ترکیب شیمیایی در سیب و گیلاس باعث ایجاد عطر و طعم متمایز این دو میوه می‌شود.

 ترکیب شیمیایی capsaicinoids عامل ایجاد سوزش دهان در زمان خوردن فلفل چیلی است و ترکیب پلی‌اتیل آمیم نیز علت سمی بودن شکلات برای سگ‌ها محسوب می‌شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: ایجاد اثر اشک‌آوری,قهوه, پیاز,اسپاراگوسیک اسید ,مارچوبه,allinases,مکانیسم دفاعی,capsaicinoids,فلفل چیلی,پلی‌اتیل آمیم,سمی بودن شکلات برای سگ‌ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آیا می توان از آب آتش ساخت؟ چگونه می توان وسیله ای ساخت که شکل دهی فلزات را ارزان تر و امن تر کند؟

به تازگی، در یکی از مراکز تحقیقات اروپایی نمونه اولیه دستگاهی تولید شده که از آب آتش می سازد. دستگاهی که می تواند صنعت لحیم و جوشکاری را متحول کند.

آندرو الیس، از جمله پژوهشگران فعال در این زمینه است. او می گوید:«این یک دستگاه برق کافت (الکترولیزر) است که با برق شهری عمل می کند. و می تواند اکسیژن و هیدروژن آب را تجریه کند. این گازها وارد لوله ای ویژه و سپس مشتعل می شوند تا مثل سوخت برای جوشکاری یا لحیم کردن بکار گرفته شوند. در یک کلام، آب را به آتش تبدیل می کند.»

تا امروز، دلیل اصلی عدم استفاده از این فن آوری بهای بالای استفاده از اینگونه دستگاه ها برای تجزیه گاز از طریق برق بوده است، اما پژوهشگران این مرکز سعی دارند راه حلی برای این مساله نیز بیابند.

آندرو الیس می افزاید: «یک تیم شیمیدان در حال کار و تحقیق در این زمینه هستند. هدف آنها یافتن فرمول های کارآمدتر برای افزایش عملکرد دستگاه برق کافت و کاهش هزینه ها است. در این راستا، کاتالیزورهای مختلفی آزمایش شدند و مواد جایگزین و ارزان تر از پلاتین مورد استفاده در این دستگاه نیز در نظر گرفته شده است که در مجموع نتیجه بخش بودند.»

نتیجه اینکه آتش تولیده شده کم خطرتر و قابل استفاده تر از نمونه های معمول است.

روری اونلی، کارشناس و مشاور در جوشکاری می گوید: «می بینید که شعله این دستگاه از دستگاه های جوشکاری اکسی استیلن روشن تر است. آتش زمان خروج از دهانه لوله داغ نیست و تشعشع آن نیز کمتر است و در نتیجه برای چشم آزار دهنده نیست. به این دلیل هم هست که من از عینک های ویژه جوشکاری استفاده نمی کنم.»

ذخیره استیلن، آنهم در مخازن تحت فشار، همواره خطرناک بوده و در برخی مناطق ممنوع شده است. استفاده از آن در برخی صنایع مثل آلومینیوم بسیار خطرناک است.

استیون بینس، کارشناس فلزات و مشاور این پروژه است. او می گوید:«یکی از جنبه های منفی جوشکاری با استیلن این است که دمای آتش و سرعت جوش و ترکیب فلزات بسیار بالا است.»

اما جوشکاری با آتش تولیده شده از هیدروژن بسیار امن تر و قابل کنترل تر است. و وقتی که می سوزد آب تولید می کند!

نیک لودفورد، پژوهشگر فلزات بر این باور است که «براساس محاسبات ما، بهای مصرف گاز در این نمونه اولیه ۲۰ بار ارزان تر از دستگاه های معمول است. به ویژه که مخراج مربوط به تولید و ذخیره گاز، و همچنین بیمه دستگاه های کنونی بسیار زیاد است.»

بی تردید استفاده از این فن آوری جدید به شرکت های کوچک و متوسطی که از منظر اقتصادی در مضیقه هستند، کمک خواهد کرد.

در حال حاضر، متخصصان جوشکاری در بریتانیا نمونه اولیه این دستگاه را آزمایش می کنند.

روری اونلی می گوید:«یکی از خوبی های این دستگاه این است که دهانه لوله هیچگاه داغ نمی شود. چرا که در واقع، شعله های آتش تنها وقتی از دهانه خارج می شوند می سوزند، در نتیجه درون لوله و دهانه آن کامل سرد است. و هر چقدر هم از آن استفاد کنید، این بخش داغ نمی شود. و وقتی دستگاه را خاموش می کنید نیز می توانید با خیالی راحت هر کجا که می خواهید قرارش دهید.»

European Commission 2014 / euronews 2014

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تازه ترین دستگاه جوشکاری از آب آتش, استیلن,صنعت لحیم و جوشکاری,دستگاه برق کافت (الکترولیزر),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بطری های پلاستیکی دور ریخته شده تبدیل به مشکلی مهم برای محیط زیست شده است. هر سال در سراسر دنیا بیست میلیون تن پلاستیک به بطری های نوشیدنی تبدیل می شود. دانشمندان به دنبال ماده ای جایگزین هستند تا از آن به جای مشتقات نفتی در تولید پلاستیک بهره ببرند. ماده ای که آزار کمتری برای محیط زیست داشته باشد.

در مرکز تحقیقات زیست شناسی مادرید در اسپانیا، دانشمندان متقاعد شده اند باکتری ها نقش مهمی در نسل آینده مواد پلاستیکی خواهند داشت. نقش آنها تولید پلیمر از زباله های طبیعی خواهد بود که در این صورت دیگر به نفت نیازی نیست.

ماریا اوگسیلیادورا پریِتو و همکارانش نوعی باکتری را کشت می دهند که کلید اصلی این فرایند به حساب می آید. این تحقیق بخشی از برنامه اروپایی سینپُل (SYNPOL) است که نام خود را از ترکیب گازی ویژه ای گرفته که قرار است به تولید بیوپلاستیک ها کمک کند.

ماریا اوگسیلیادورا پریِتو خیمنز، محقق مرکز تحقیقات زیست شناسی مادرید می گوید: «این باکتری ها بیوپلاستیک را به شکل دانه در درون خود جمع می کنند که ما می توانیم دیرتر با شیوه های شیمیایی متفاوت برداشتشان کنیم. به این طریق به گونه های متفاوتی از مواد اولیه دست پیدا می کنیم.»

دانشمندان خود را به تحقیق آزمایشگاهی محدود نکرده و در پی راه اندازی تولید کارخانه ای این ماده هستند. آزمایشاتی در این زمینه در جریان است.

اما مولکول های بیوپلاستیک تنها از دورریختنی ها به دست نمی آیند. اروپا برنامه ای تحقیقاتی با نام اسپلش (SPLASH) دارد که در مرکز تحقیقات غذایی و زیست محور واخنینگن هلند، زیر نظر لولکه سیِتسما و همکارانش انجام می شود. آنها می خواهند بدانند آیا می توان از جلبک ها به عنوان منبعی برای تولید بیوپلاستیک استفاده کرد یا خیر. دانشمندان دریافته اند که گونه هایی از جلبک به میزان فراوانی شکر و هیدروکربن تولید می کنند که می شود به بیوپلاستیک تبدیلشان کرد.

دکتر لولکه سیِتسما از مرکز تحقیقات غذایی و زیست محور واخنینگن هلند می گوید: «دلیلی که در برنامه اسپلش به جلبک ها توجه کردیم این بود که این موجودات به خودی خود شدیدا مولد هستند. آنها از نور خورشید و دی اکسید کربن و برخی مواد دیگر به خوبی استفاده می کنند و از سوی دیگر می شود آنها را در جاهایی رشد داد که رویش چیز دیگری، به عنوان مثال گندم، ممکن نیست. در نتیجه آنها رقابتی با صنعت غذایی ندارند و به همین خاطر استفاده از آنها در تولید بیوپلیمرها بسیار اهمیت دارد.»

فرمولی که شرکت هلندی آوانتیوم (AVANTIUM) روی آن کار کرده، شکر جلبک را به مولکول پلیمر تبدیل می کند که همان ماده خام در ساختن بطری های نوشیدنی است و به گفته تولید کننده اش، زیان های زیست محیطی بسیار کمتری از بطری پلاستیکی رایج دارد.

اِد دِیونگ از شرکت آوانتیوم هلند می گوید: «بیوپلاستیک هفتاد درصد دی اکسید کربن کمتری تولید و همچنین انرژی تجدیدناپذیر کمتری مصرف می کند و نتیجتا بسیار پایدارتر از پلاستیک معمولی است. ویژگی های بسیار بهتری نیز دارد.»

در کنار محک استحکام این ماده تازه، محققان متوجه وجود مزایایی در مقایسه آن با پلاستیک معمولی شده اند. برای نمونه، از آنجا که این ماده بسیار مستحکم است، می توان بطری هایی نازک تر با استفاده کمتر از ماده درست کرد.

مزایای بالقوه بیوپلاستیک می تواند بسیار گسترده باشد. آوانتیوم باور دارد این پلاستیک تازه می تواند سهم مهمی از بازار را به خود اختصاص داده و به تولید سالانه۵ تا ۱۰ میلیون تن دست یابد.

نتیجه این که دانشمندان توانسته اند بطری های آب از جنس بیوپلاستیک بسازند و هم اکنون تحقیقاتی برای تولید بیوپلاستیکی که جذب طبیعت بشود نیز در جریان است، دستاوردی که از زیان های زیست محیطی پلاستیک رایج خواهد کاست.

euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بطری های پلاستیکی,سینپُل (SYNPOL),بیوپلاستیک ها ,پلیمر ,شرکت هلندی آوانتیوم (AVANTIUM) ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سالانه صدها میلیون بطری پلاستیکی برای آب و انواع نوشیدنی‌های دیگر تولید و در جهان به فروش می‌رسند. برای تولید این بطری‌ها نفت خام زیادی مصرف می‌شود. اما بعد از پایان نوشیدنی چه بر سر بطری می‌آید؟در سال‌های اخیر مصرف نوشیدنی بخصوص آب از طریق بطری‌های پلاستیکی یک بار مصرف در جهان افزایش شدیدی یافته است. سالانه صدها میلیون بطری پلاستیکی حاوی آب و انواع نوشیدنی‌های دیگر تولید و به فروش می‌رسند.

این بطری‌های پلاستیکی بخاطر قابلیت‌هایی چون "سبک و نشکن" بودن بسیار محبوب هستند. اما بعد از پایان نوشیدنی چه بر سر بطری می‌آید؟کسی که یک بطری پلاستیکی آب می‌خرد، بخش اعظم هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، برای پلاستیک آن است. اما هزینه‌ای که محیط زیست برای این بطری می‌پردازد چقدر است؟ هزینه‌های تولید، پر کردن، برچسب‌زدن، حمل‌ونقل و انبارداری بطری‌ها بالا هستند.بخش اعظم بطری‌های پلاستیکی از "پلی اتلین ترفتالات" (PET) تولید می‌شوند که برای آن نیاز به نفت خام است. در روند تولید نفت خام، حمل و نقل و بالاخره پالایش آن مقدار زیادی گازهای گلخانه‌ای و سمی تولید و وارد اتمسفرمی‌شوند.نفت پالایش شده این‌بار به مقصد تولید کنندگان پلاستیک ترانسپورت می‌شود و در آن‌جا به پلاستیک خام  تبدیل می‌شود. تولید‌کنندگان بطری، پلاستیک خام را ذوب و "بطری نمونه" را تولید می‌کنند. سپس شرکت‌هایی که مسئول پرکردن بطری پلاستیکی هستند، برمبنای نیاز و شکلی که می‌خواهند داغ کرده و فرم می‌دهند.بعد از فرم گرفتن، بطری‌ها شسته و با آب معدنی پر و بعد از درب و برچسب گذاری وارد مرحله جعبه‌بندی شده و برای ترانسپورت آماده می‌شوند.امکان تولید بطری‌از "پلاستیک بیو" نیز وجود دارد. این پلاستیک از گیاهانی چون ذرت و نیشکر تولید می‌شود، به‌لحاط بیولوژیک قابل بازیافت است و می‌توان پس از مصرف، آن‌را به کمپوست تبدیل کرد. اما باید اشاره کرد که هر محصول "بیو" لزوما با طبیعت همخوانی ندارد. تولید بطری‌های پلاستیک بیو به مقدار زیادی آب و زمین‌‌های حاصلخیز کشاورزی نیاز دارند.برای حمل و نقل بطری‌ها نیاز به میلیون‌ها لیتر بنزین و گازوئیل است. براساس تحقیقات صورت گرفته در اروپا از هر ۴ بطری یک بطری بوسیله کامیون، قطار و یا کشتی از مرز یک کشور خارج و به کشور دیگر وارد شده است.براساس تخمین انستیتو پاسیفیک، برای تولید هربطری پلاستیکی سه برابر حجم خود بطری آب مصرف می‌شود. افزون براین برداشت آب توسط کارخانه‌های تولید آب معدنی می‌تواند به کاهش سطح آب زیرزمینی در آن منطقه منجر شود.تقریبا ۶۰ میلیون بطری پلاستیکی (اندکی بیش از ۵۰ درصد بطری‌های تولید شده) در اروپا بازیافت می‌شوند. بقیه بطری‌های تولید شده به زباله‌دانی‌ها روانه شده و یا در دامن طبیعت رها می‌شوند. صدها سال طول می‌کشد تا این بطری‌ها جذب طبیعت شوند. بطری‌های پلاستیکی اکنون تبدیل به عاملی برای آلودگی محیط زیست و تهدیدی جدی برای دریاها و اقیانوس‌ها شده‌‌اند.از چند سال پیش در آلمان سیستم " گرفتن گرویی" برای بطری‌های پلاستیکی ایجاد شده است.

مصرف‌کنندگان می‌توانند بعد از مصرف نوشیدنی، بطری‌ پلاستیکی خود را به فروشنده بازگردانند و مبلغ ۲۵ سنتی را که بابت آن پرداخته‌اند پس بگیرند. همه فروشندگان موظف به پس گرفتن بطری‌ها هستند.با این‌که در سال‌های گذشته مصرف آب و دیگر نوشیدنی‌ها در بطری‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف با افزایش شدیدی روبرو شده، اما هیچ طرحی برای جمع‌آوری و بازیافت آن‌ها وجود ندارد.عدم بازیافت مواد پلاستیکی به معضلی برای محیط‌‌زیست و طبیعت ایران تبدیل شده و به آلودگی بیش از پیش دامن زده است.آمریکا بزرگترین مصرف‌کننده بطری‌های پلاستکی است. اما اکنون چین نیز به رقیب سرسختی برای آمریکا در این زمینه تبدیل شده است. سالانه میلیاردها بطری پلاستیکی در چین تولید می‌شوند. این بطری‌ها پس از مصرف در انتظار "تولدی دوباره" هستند.

بطری‌های پلاستیکی بازیافت شده بعد از خرد و ذوب شدن به شرکت‌هایی فروخته می‌شوند که می‌توانند محصولاتی از این پلاستیک دوباره بدست آمده تولید کنند. یکی از پرفروش‌ترین این محصولات "پتوهایی" هستند که در عکس دیده می‌شوند.

2014 Deutsche Welle

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بطری پلاستیکی,محیط زیست,کمپوست,پلاستیک بیو,نفت,پلی اتلین ترفتالات,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان برای نخستین بار، موفق به کشف فسفر - یکی از عناصر اساسی حیات - در بقایای کیهانی یک انفجار ستاره‌ای شدند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یافتن فسفر، دومین کشف عنصری در فضای عمیق به شمار می‌آید که می‌تواند به دانشمندان سرنخ‌هایی را در خصوص چگونگی امکان وجود حیات در کیهان ارائه ‌دهد.کشف نخست توسط تیم دیگری از دانشمندان صورت گرفت که در آن، ردپاهایی از آرگون را در یک سحابی دوردست شناسایی کردند.حیات، ترکیبی از عناصر مختلف از جمله کربن، نیتروژن، اکسیژن، سولفور و فسفر است. در حالی که دانشمندان مقادیر فراوانی از چهار عنصر نخست را در دیگر انفجارهای ستاره‌ای کشف کرد‌ه‌اند، مشاهدات جدید از بقایای ابرنواختر «کاسیوپیا ای» (Cassiopeia A)، از وجود فسفر حکایت دارد. 

 

«دازیک مون» از دانشگاه تورنتو و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، گفت: این پنج عنصر برای حیات اساسی بوده و فقط می‌توانند در ستارگان عظیم ایجاد شوند. 

مون اضافه کرد: این عناصر در تمامی کهکشان راه شیری و همزمان با منفجرشدن ستارگان، پراکنده شده و بخشی از دیگر ستارگان، سیارات و در نهایت، انسان‌ها می‌شوند. 

دانشمندان تخمین می‌زنند، بقایای ابرنواختر «کاسیوپیا ای» 300 سال پیش منفجر شده است. مشاهدات جدید از این جسم کیهانی با استفاده از طیف‌نگاری انجام شد که بر روی تلسکوپ پنج متری واقع در رصدخانه پالومار موسسه فناوری کالیفرنیا نصب شده است.

 جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:یکی از عناصر اساسی حیات, فسفر,بقایای کیهانی , آرگون,کاسیوپیا ای,ابرنواختر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 یک شرکت ژاپنی نوعی لباس آبی الکتریکی را از ابریشم مصنوعی عنکبوت تولید کرده است.به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شرکت Spiber این لباس را برای اثبات این واقعیت خلق کرده که می‌توان از ابریشم عنکبوت بسیار سبک و محکم در شیوه‌های متعدد استفاده کرد.لباس جدید ساخته‌شده از ابریشم عنکبوت، Qmonos نام دارد که از لغت ژاپنی kumonosu، به معنای "تار عنکبوت" گرفته شده است.ابریشم مصنوعی پنج برابر محکم‌تر از فولاد بوده و از نایلون ارتجاع‌پذیرتر است.در صورتی که از ابریشم برای ساخت سپر بدن استفاده شود، محصول تولیدشده بسته به نوع عنکبوت، دست‌کم سه برابر محکم‌تر ازKevlar خواهد بود.

فرایند تولید ابریشم در غده نخ‌ریسی به عنوان مارپیچی از پروتئین‌ها و پیش از عبور از خلال مجراهایی در شرایط دقیق اسیدی، محتوای آب و تراکم شیمیایی، آغاز می‌شود. این ماده سپس از طریق زگیل نخ‌ریسی از بدن عنکبوت خارج می‌شود.فیبر تولیدشده در مقابل آب مقاوم بوده، نسبتا بلورین و تا حدی مارپیچی است.این نوع ابریشم به دلیل مشخصه‌های آنتی‌بیوتیکی‌اش در پانسمان‌های زخم به کار می‌رود.لباس جدید در نمایشگاه Roppongi Hills توکیو به نمایش گذاشته شده است.دانشمندان به ابریشم علاقه‌مند هستند زیرا می‌توان از آن برای تولید هر ماده‌ای از طناب‌های چتربازی گرفته تا شریان‌های خونی مصنوعی استفاده کرد.با این حال، ماهیت قلمروگونه عنکبوت‌ها دستیابی به آن‌ها را در مقایسه با کرم‌های ابریشم، دشوارتر می‌کند.این حشرات همچنین مقادیری اندک و تنها به میزان مورد نیازشان ابریشم تولید و مقادیر اضافی را مصرف می‌کنند.

در طبیعت، ابریشم عنکبوت به تار تبدیل می‌شود، اما در محیط آزمایشگاهی پروتئین‌های آن به کره، فیلم‌های نازک و کپسول بازآرایی می‌شوند.تیمی از دانشمندان امریکایی نیز در تلاش برای تولید نوعی ابریشم مصنوعی از طریق اصلاح ژنتیکی بزها، برای تولید پروتئین ابریشم عنکبوت در شیرشان، هستند.شرکت ژاپنی Spiber نسخه دست‌ساز این نوع ابریشم را با استفاده از ژن‌های مصنوعی، تولید کرده‌ است. این ژن‌ها‌، باکتری‌ها را برای تولید fibroin (نوعی پروتئین ساختاری موجود در ابریشم عنکبوت) تحریک می‌کنند.این شرکت سپس از این فناوری برای کشتن میکروب‌ها به طور کارآمد و تنیدن fibroin به پارچه استفاده کرده است.شرکت مزبور همچنین در حال همکاری با صنایع تولیدکننده قطعات خودرو Kojima برای ساخت کارخانه‌ای است که حدود 99.79 کیلوگرم ابریشم مصنوعی را در هر ماه تولید کند.شرکت Spiber امیدوار است که به تولید انبوه اولیه 10 تن ابریشم عنکبوت در سال 2015 برسد.گفته می‌شود، پارچه تولیدشده در صنایع مختلف از قبیل خودروسازی و پزشکی به کار می‌رود.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ابریشم مصنوعی عنکبوت ,لباس آبی الکتریکی ,ابریشم مصنوعی ,فولاد,fibroin,صنایع تولیدکننده قطعات خودرو Kojima ,,Spiber ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 الکتروم آلیاژی از طلا و نقره است که هم به طور طبیعی وجود دارد و هم توسط انسان قابل تولید است. رنگ الکتروم با توجه به مقدار طلا و نقره موجود در آن از زرد روشن تا زرد کم‌رنگ متغیر است. شهرت این آلیاژ فلزی بیشتر بخاطر ضرب یکی از قدیمی‌ترین سکه‌های تاریخ با استفاده از آن است. سکه‌های الکتروم در پادشاهی لیدیه واقع در آسیای صغیردر هزاره اول پیش از میلاد ضرب شدند. درصد طلای موجود در معادن کنونی الکتروم آناتولی غربی حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد است اما سکه‌هایی که از دوران لیدیه بر جای مانده حدود ۴۵ تا ۵۵ درصد طلا دارند. این می‌رساند که لیدی‌ها موفق به استحصال نقره خالص شده و آن را به الکتروم می‌افزودند و یکی از دلایل ضرب سکه توسط آن‌ها استفاده از تفاوت ارزش طلا و نقره با افزایش درصد نقره در سکه‌ها نسبت به فلز معمولی الکتروم بوده‌است.الکتروم با توجه به استحکام بیشتر مناسب‌تر از طلا برای سکه‌زنی بود. در این آلیاژ علاوه بر طلا و نقره مقادیری از فلزات دیگر مثل مس و پلاتین نیز دیده می‌شود.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: الکتروم, آلیاژ,طلا و نقره,سکه‌,نقره خالص,مس و پلاتین,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  

برپایهٔ نشانه‌های بجای مانده، طلا کهن ترین داروی دوران باستان بوده‌است (در یکی از منابع مربوط به پزشکان شمن) همچنین دیوسکوریدس هم آن را می شناخته‌است. در قرون وسطی باور بر این بود که طلا برای سلامتی مفید است و نمی‌شود ماده‌ای به این زیبایی و کمیابی به بدن آسیب برساند. امروزه هم برخی علوم خفیه و پزشکی جایگزین بر این باورند که طلا توان درمان دارد. برخی از نمک‌های طلا ویژگی ضد التهابی دارند و در داروسازی و درمان ورم مفاصل و بیماری‌های مانند آن کاربرد دارند.

داروهای تزریقی که پایهٔ طلا دارند کمک می‌کنند تا درد و ورم روماتیسم مفصلی و سل بهبود یابد. تنها نمک‌ها و ایزوتوپ‌های پرتوزای طلا ارزش دارویی دارند و فلز خالص طلا برای بدن کاری نمی‌کند.آلیاژهای طلا در دندان‌پزشکی بازسازی بویژه در پر کردن دندان و روکش همیشگی دندان (بجای یک دندان واقعی) کاربرد دارد. نرمی آلیاژهای طلا کمک می‌کند تا رویهٔ بالایی دندان آسیای پرشده با دندان بالا سری خود بیشتر هماهنگ شود و در مجموع نسبت به دیگر مواد پرکننده نتیجهٔ بهتری بدست آید. در برخی فرهنگ‌ها، دندان‌های پیشین را روکش طلا می‌کنند و این کار را می‌پسندند و برخی آن را نادرست می دانند.طلای-۱۹۸ با نیمه‌عمر ۲٫۷ روز در درمان برخی گونه‌های سرطان و بیماری‌های دیگر با کمک پزشکی هسته‌ای به کار می‌آید.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:طلا,کهن ترین دارو,نمک‌های طلا,ایزوتوپ‌های پرتوزای طلا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

آتش جاودانه‌ای که در پشت یک آبشار در غرب ایالت نیویورک واقع شده، از معدود آتش‌های جاودانه طبیعی در سراسر جهان است.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان اعلام کردند منبع سوخت‌رسانی‌ این آتش، از گازی تامین می ‌شود که از زیر زمین به سطح تراوش می‌کند.گفته می‌شود شاید سرخپوستان امریکایی صدها یا هزاران سال پیش این آتش را روشن کرده‌ باشند.آتش جاودانه توسط نوع جدیدی از فرایند زمین‌شناسی سوخت‌رسانی می‌شود که تاکنون در تاریخ ثبت نشده است.تصور می‌شود این نوع گاز از انباشت‌های بی‌نهایت داغ و باستانی نوعی صخره نفت‌زا ناشی می‌شود.برای شکستن مولکول‌های بزرگ کربن در این صخره و خلق مولکول‌های کوچک‌تر گاز طبیعی، دماهایی نزدیک جوش آب یا بالاتر لازم است.در حالت این آتش، صخره‌هایی که آن را تغذیه می‌کنند، گرم بوده و از لحاظ زمین‌شناسی جوان‌تر از حد انتظار هستند.یافته‌ها نشان می‌دهد این گاز طی فرایند متفاوتی تولید می‌شود که در آن نوعی از کاتالیزورو گاز را از مولکول‌های ارگانیک در سنگ نفت‌زا خلق می‌کند.این مکانیسم سال‌هاست که پیشنهاد شده اما هیچ کس به آن باور نداشته است.دانشمندان دانشگاه ایندیانا توسط وزارت انرژی امریکا ماموریت یافته بودند که میزان کلی متانی را که از زمین‌های واقع در نواحی شرقی این کشور به بیرون تراوش می‌کند، تخمین بزنند. آن‌ها حین تحقیقاتشان به این نتایج دست یافتند.این نتایج با تخمین‌های موجود در خصوص این که 30 درصد تمامی متان تراوش‌شده در سراسر جهان، از منابع طبیعی مانند این گاز می‌آیند، همخوانی داشت.آتش، متان را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند؛ دی‌اکسیدکربن حدود 20 برابر کمتر از متان، گرما را در جو به دام می‌اندازد.با این حال، "ماکرو چکه‌هایی" که روشن شوند و آتش جاودانه را خلق کنند، نایاب هستند.در اکثر موارد گاز از خلال خاک نفوذ می‌کند (جایی که باکتری خورنده متان آن را به دی اکسید کربن تبدیل می‌ند)، یا در مکانی ظاهر می‌شود که نمی‌تواند احتراق را ادامه دهد.در خصوص آتش جاودانه، گاز در یک اتاقک روزنه‌دار طبیعی نفوذ می‌کند, یعنی جایی که آتش تا ابد روشن است.همچنین گفته می‌شود، گاز این آتش دارای بالاترین تراکم اتان و پروپان در درون چکه‌، در جهان است.جزئیات این تحقیق در مجله Marine and Petroleum Geology انتشار یافت.

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آتش‌های جاودانه طبیعی ,سرخپوستان امریکایی,سنگ نفت‌زا,متان ,پروپان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 زمانی که زلزله رخ می‌دهد در اکثر موارد ریزش دیوار و سقف ساختمان‌ها باعث تلفات انسانی می‌شود. اما یک کاغذ دیواری مخصوص که توسط پژوهشگران دانشگاه کارلسروهه آلمان اختراع شده، قادر به جلوگیری از ریزش ساختمان است.دانشمندان انستیتو تکنولوژی کارلسروهه (KIT) کاغذ دیواری‌‌ای اختراع کرده‌اند که نیروی حاصل از زمین‌لرزه را به تمام دیوار یک ساختمان منتقل کرده و از این طریق مانع از ریزش دیوار می‌شود.

ویژگی کاغذ دیواری ضد زلزله
 راز اصلی این کاغذ دیواری آن است که هم باید سفت و محکم و هم انعطاف‌پذیر باشد. به گفته‌ی موریتس اوربان، پژوهشگر علمی انستیتو تکنولوژی کارلسروهه، این کاغذ حاوی دو عنصر مهم است: یکی الیاف و رشته‌های سفت و محکم شیشه و دیگری ماده‌ی مصنوعی پولیپروپیلین. الیاف شیشه در ۴ جهت مختلف بافته می‌شوند تا اینکه بتوانند نیروهای حاصل از زمین‌لرزه را بر تمامی دیوار تقسیم کنند. اوربان می‌گوید: «چنین ویژگی‌‌ای از ایجاد درز و شکاف در دیوار جلوگیری می‌کند، زیرا نیروهای ناشی از زلزله بر سطح بزرگی تقسیم می‌گردند و دیگر نمی‌توانند بخش‌های ضعیف دیوار را متاثر سازند».
پیوستگی سنگ و آجر
 اگر شدت زلزله زیاد باشد، دیوار شکاف بر می‌دارد، اما این الیاف شیشه‌ای هستند که از فروپاشی دیوار جلوگیری می‌کنند. ماده‌ی مصنوعی پولیپروپیلین که در داخل این کاغذ دیواری وجود دارد، دو طرف درز دیوار را به هم نگه می‌دارد و از این طریق از ریزش سنگ و آجر جلوگیری می‌کند.زمانی که زلزله رخ می‌دهد در اکثر مواقع این فروریختن ساختمانهاست که باعث مرگ مردم می‌شود. دیواری که در مقابل زمین لرزه مقاومت بیشتری داشته باشد، در هنگام زلزله به مردم امکان و زمان لازم برای گریختن از زیر آوار و نجات پیدا کردن را می‌دهد. 

کاغذ دیواری ضد زلزله همانند کاغذ دیواری‌های معمولی دیگر بر روی سطح داخلی دیوار ساختمان کشیده می‌شود. این کاغذ ویژه را نیز می‌توان رنگ کرد یا بر روی آن یک کاغذ دیواری معمولی کشید.به گفته‌ی طراحان، این کاغذ دیواری به‌دلیل داشتن روزنه‌‌های مختلف از شکل‌گیری کپک نیز جلوگیری می‌کند.

چسبی خاص برای استفاده از کاغذ دیواری ضد زلزله
 اما برای چسباندن این کاغذ دیواری بر روی دیوار استفاده از چسب معمولی کافی نیست. همانند خود کاغذ دیواری این چسب هم باید درعین حال سفت و انعطاف‌پذیر باشد.این چسب مخصوص که توسط شرکت بایر (Bayer Material Science) تولید می‌شود، دارای ماده شیمیایی "پولی یورتان" است. با این ماده، چسب مخصوص به‌هنگام تکان‌های زمین قابلیت خاصی از خود بروز می‌دهد. در چنین وضعیتی ترکیبات هیدروژنی این چسب از هم جدا شده و در جای دیگر دوباره به هم می‌پیوندند. این امرسبب می‌شود که از گیسختگی سنگ‌ها و آجرهای ساختمان جلوگیری شود.

KIT-Logo - Link to KIT-Homepage

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زلزله ,کاغذ دیواری ضد زلزله,پولیپروپیلین,الیاف شیشه‌ای ,چسب,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در یک موسسه تحقیقاتی در جنوب ایتالیا، دانشمندان سعی می کنند پلاستیک جدیدی را بسازند که کاملا از مواد طبیعی ساخته شده باشد. این طرح مربوط به اتحادیه اروپاست و پژوهشگران آن امیدوارند که این بیو پلاستیک یا پلاستیک طبیعی جدید بتواند به زودی جایگزین مواد پلاستیکی رایج شود. در این پلاستیک طبیعی با ساختار جدیدی سر وکار داریم که از مواد تجدیدپذیر پدید آمده است. دستور تهیه نسبتا ساده است: تکه هایی از پارچه های طبیعی، مقدار مناسب رزین و مقادیری افزودنی های طبیعی و آنزیم با هم در کوره، در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد پخته می شوند. آندرئا فراری، مسئول هماهنگ کننده طرح می گوید: «این پلاستیک از پارچه کتانی و رزین طبیعی ساخته شده است. استحکام خوبی دارد و یک محصول کاملا طبیعی است.»او در مورد نحوه ساخت این پلاستیک می گوید:« فکر می کنیم که به زودی بتوانیم بتوانیم به جای مشتقات مواد فسیلی (یا شاید سوخت های فسیلی) فقط از مواد طبیعی استفاد کنیم، یعنی موادی که در تولید پنبه کتان یا کنف، محصول جانبی هستند. همچنین از رزین هایی که از نیشکر یا منابع دیگر قند گرفته می شود و در صنعت غذایی کاربرد ندارند، در ساخت آنها استفاده می شود.»پلاستیکهای ساخته شده از مواد طبیعی پیش از آنکه روانه بازار شوند، کاملا آزمایش می شوند و با پلاستیکهای ساخته شده از کربن و دیگر مواد ترکیبی رایج مقایسه می شوند. آندرئا سالومی، مهندس مواد در این موسسه است و می گوید:« می دانیم که مواد طبیعی خواص مکانیکیِ ضعیفتری نسبت به مواد رایج دارد. مثلا انعطاف پذیر تر هستند و استقامت مکانیکی شان از مواد مرکب کربنی کمتر است. »مسئله کارایی و کاربرد پلاستیکهای طبیعی از نظر پژوهشگران دور نمانده است. آنها هم اکنون، با نرم افزارهای سه بعدی مشغول تحقیق بر روی کاربرد این پلاستیکها هستند. کامپوزیتی ساخته شده از مواد طبیعی در بدنه خودرو ها، ساختن پانلهای ساختمانی و یا حتی سازهای موسیقی کاربرد خواهند داشت.

مزیت دیگر آن ها قیمت ارزان آنهاست و این برای تولید کنندگان این محصول بسیار مهم است. همانطور که گی سیموندز تولید کننده کامپوزیت بر آن تاکید می کند: «محققان همچنان تلاش می کنند تا کیفیت پلاستیکهای ساخته شده از ترکیبات طبیعی را بالا ببرند. در عرض یکسال شاهد تولید محصولاتی با کیفیت عالی با قیمیت مناسب خواهیم بود. پلاستیکهای جدید حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد از پلاستیکهای رایج ارزان تر خواهد بود، یعنی قیمت هر کیلوی آن حدود ۳۰ الی ۴۰ سانتیم ( در واحد پولی یورو) خواهد بود. پژوهشگران امیدوارند که پلاستیکهای جدید بتوانند تا کمتر از یا ۴ سال آینده، بازار واقعی خود را پیدا کنند.

www.woodyproject.eu

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پلاستیک ,بیو پلاستیک ها,مواد فسیلی,پلاستیک طبیعی,, کامپوزیتی,مواد مرکب کربنی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سیلیکون یکی از رایج ‌ترین ناخالصی‌ها برای جذب روی گرافینی است که به روش انباشت بخار شیمیایی رشد کرده و به نحو قابل توجهی خواص انتقالی گرافین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو، درک شیمی این ناخالصی‌ها مهم است به ویژه اگر مایل باشیم گرافین را با الکترونیک سیلیکونی یکپارچه کنیم. تاکنون هیچ روشی نتواسته پیوندهای سیلیکون-کربن را توضیح کند. حالا وو ژو [1] در دانشگاه وندربیلت و همکارانش اعلام کرده‌اند که می‌توانند طبیعت این پیوندها را با ترکیب چند روش میکروسکوپ الکترونی استنتاج کنند.ژو و همکارانش افت انرژی الکترون‌هایی را بررسی کرده‌اند که به سمت سطح گرافینی با ناخالصی سیلیکون شلیک شده‌اند. آزمایش‌های مشابهی قبلا انجام شده اما سیگنال آن‌ها قدرت لازم را برای تحلیل دقیق پیوندها نداشت. ژو و همکارانش پس از ترکیب مطالعه خود با روش عکسبرداری حلقوی زمینه تاریک [2] بر این مشکل فائق آمدند. در این روش، نور پراکنده نشده حذف می‌شود تا در عکس‌های نهایی اطلاعات شیمیایی نمونه در شدت نور ثبت شود.
پس از مقایسه داده‌های طیف‌نگاری با محاسبات نظریه تابعی چگالی، آن‌ها به سادگی توانستند تفاوت بین پیوند سیلیکون به چهار یا شش کربن را مشخص نمایند. بنابراین ترکیب این روش‌های میکروسکوپ الکترونی به ما اجازه می‌دهد تا پیوندهای شیمیایی را در مواد دو بعدی دیگر و در سطح یک تک ناخالصی مطالعه کنیم.  

[1] Wu Zhou
[2] annular dark-field imaging

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پیوندهای شیمیایی,میکروسکوپ الکترونی,میکروسکوپ الکترونی, بخار شیمیایی,پیوندهای سیلیکون-کربن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

اسید اوریک ترکیب آلی ار عناصر کربن، اکسیژن، نیتروژن وهیدروژن به فرمول شیمیایی C۵H۴N۴O۳ می‌باشد. دربدن انسان اوریک اسید از شکستن پورین که در مواد غذایی چون جگر و گوشت وجوددارد حاصل می شود.

اسید اوریک توسط کلیه ها دفع می گردد لذا در نارسایی كلیه، ميزان آن در خون افزایش میابد. همچنین در سرطان و نقرس نيز ما اغلب افزایش اسید اوريك را مشاهده مي كنيم.بیشتر اسید اوریک محلول در خون به کلیه ها منتقل و از آنجا از طریق ادرار دفع می گردد.اگر مقادیر بالای اسید اوریک در خون تجمع نماید و به خوبی دفع نگردد باعث ایجاد مریضی در بدن انسان می گردد.میزان بالای اسید اوریک در خون Hyperuricemiaنامیده می شود.

با آزمایش خون به مقدار اسید اوریک در خون پی برده و سپس اقدامات لازم توسط پزشک معالج انجام می شود.قبل از آزمایش می بایست حداقل به مدت 4 ساعت غذایی تناول نگردد.پزشک معالج همچنین معمولا استفاده از دارو را نیز بجز موارد خاص قطع می نماید تا نتیجه آزمایش تحت تاثیر دارو قرار نگیرد.

موادی که سطح اسید اوریک خون را افزایش می دهند:


  • Alcohol
  • Ascorbic acid
  • Aspirin
  • Caffeine
  • Cisplatin
  • Diazoxide
  • Diuretics
  • Epinephrine
  • Ethambutol
  • Levodopa
  • Methyldopa
  • Nicotinic acid
  • Phenothiazines
  • Theophylline

موادی که باعث کاهش آن در خون می گردند:


  • Allopurinol
  • Azathioprine
  • Clofibrate
  • Corticosteroids
  • Estrogen
  • Febuxostat
  • Glucose
  • Guaifenesin
  • Mannitol
  • Probenecid
  • Warfarin

 ویکی پدیا و National Institutes of Health

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اسید اوریک,C۵H۴N۴O۳,پورین, مواد غذایی,نقرس,سرطان,نارسایی كلیه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان دانشگاه منچستر نوعی بیوکاتالیزور را شناسایی کرده‌اند که قادر است مواد شیمیایی موجود در بستنی، صابون و شامپو را تولید کند. این روش می‌تواند در درازمدت به تولید جایگزین مواد شیمیایی اشتقاق شده از سوخت‌های فسیلی بینجامد.به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان حاضر در این پروژه نشان داده‌اند که حوزه در حال ظهور زیست‌شناسی مصنوعی می‌تواند در تولید سوخت خودروها یا تجهیزات برقی منازل از اسیدهای چرب طبیعی نقش شایانی را ایفا کند.دانشمندان دانشگاه منچستر از زیست‌شناسی مصنوعی جهت استخراج اسیدهای چرب طبیعی و هدایت این مولکول‌های چرب به سمت تولید سوخت فسیلی و مواد شیمیایی خانگی آماده بهره برده‌اند.مواد شیمیایی هیدروکربن در همه جا از جمله رایحه صابون، غلیظ‌کننده شامپو و سوخت خودرو موجود هستند.تعداد کربن‌های این مواد و این که آن‌ها اسیدی، آلدهید، الکل یا آلکان هستند نیز پارامترهای مهمی هستند که بر سمی بودن آن‌ها برای ارگانیسم‌های زیستی، پتانسیلشان برای تولید سوخت فسیلی و همچنین بوی این مواد به عنوان ترکیبات عطری اثر می‌گذارند.این موفقیت به محققان امکان تفحص بیشتر در زمینه چگونگی خلق انرژی تجدیدشدنی از منابع پایدار را می‌دهد. این پیشرفت همچنین می‌تواند به روش‌های ابتکاری‌تر اشتقاق سوخت‌ها از منابع طبیعی بینجامد.زیست‌شناسی مصنوعی، حوزه تحقیقات و فناوری بیولوژیکی است که علم و مهندسی را ترکیب می‌کند.جزئیات این تحقیق در PNAS انتشار یافت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: بیوکاتالیزور ,بستنی, صابون و شامپو ,سوخت‌های فسیلی ,زیست‌شناسی مصنوعی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تراشه شناسایی مواد منفجره با الهام از بینی سگ.جندی شاپور البرز

با الهام از گیرنده های حسی مرتبط با بویایی سگها دانشمندان یو سی سانتا باربارا موفق به ساخت یک ریز تراشه گردیدند که قادر به تشخیص مقادیر بسیا ر اندک مولکولهای تبخیر شده مواد منفجره می باشند.

این دستگاه قابل حمل ،دقیق و بسیار حساس بزودی بعنوان امری عادی مانند آشکار ساز های دود در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می گیرند .محققان در UCSBبه رهبری کارل مینهارت و مارتین موسکوویتس این آشکار ساز را با استفاده از فن اوری نانو میکروفلوئیدی به تقلید از مکانیسم بیولوژیکی گیرنده های بویایی سگ ساخته اند.آنها می گویند که با وجود اینکه سگها هنوز استاندارد طلایی برای تشخیص بوی مواد منفجره می باشند ولی مانند یک فرد ،یک سگ هم دارای روز بد و روز خوب ،خستگی و انحراف از تشخیص می باشد ولی این وسیله با دقت بالا و بدون این مشکلات ،با حساسیتی به اندازه بینی سگ و حتی بیشتر قادرست مولکول شکار شده را برای بررسی به یک رایانه انتقال دهد.نتایج این تحقیقات که در Analytical Chemistry  درج گردیده نشان می دهد که این دستگاه با ردیابی ماده شیمیایی  2,4-dinitrotoluene بصورت بخار اولیه ناشی ازمواد منفجره TNTیک سیستم نظارتی دقیق و مداوم را با دقت یک قسمت در یک میلیارد(PPB) برای این مولکول فراهم می اورد .

 

 

 

 

FUTURE TIMELINE 2012

 جندی شاپور البرز1391

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گیرنده های حسی,بویایی سگها ,ریز تراشه ,مواد منفجره ,مکانیسم بیولوژیکی,ردیابی ماده شیمیایی ,Analytical Chemistry , 2,4-dinitrotoluene ,TNT,PPB,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

9-449.jpg

محققان دانشگاه کالیفرنیا چهارچوب‌های آلی فلزی (MOF) را طراحی کرده‌اند که متخلخل‌ترین ماده جهان لقب گرفته‌ است.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مواد می‌توانند در حوزه‌هایی همچون ذخیره‌سازی، جداسازی یا تبدیل مولکول‌ها به کار روند و همچنین در جذب گازهای مضر قبل از رسیدنشان به زمین کارآمد باشند.«یاغی» رهبر ارشد تیم تحقیقاتی در سال 1999 روشی را برای طراحی MOFهای بسیار متخلخل ارائه داد و از آن زمان تاکنون به همراه همکارانش در حال ارائه شیوه‌های نوین در این زمینه بوده است.حاصل تلاش آن‌ها تا به امروز طراحی متخلخل‌ترین ماده جهان تحت نام‌های MOF-200 و MOF-210 است.اندازه‌ منافذ این مواد 32 در 24 انگستروم (ده میلیاردم متر) و قطر درونی آن‌ها نیز 47 انگستروم عنوان شده است. این اعداد بزرگ‌ترین اندازه‌های منفذ MOF هستند.سایر مواد از قبیل سیلیس مزوپور و کربن منفذدار نیز در ساختارشان منافذ بزرگی دارند با این تفاوت که دارای همان ساختار انعطاف‌‍‌پذیر MOFها نیستند.محققان دریافتند که منافذ MOFها می‌توانند با افزایش دادن تعداد اتم‌های موجود در پیوندهای آلی‌شان در سطح انگستروم کنترل شوند.اگرچه MOF-200 و MOF-210 پرمنفذترین مواد روی زمین لقب گرفته‌اند، سایر مواد حاضر در گروه شیمیایی آن‌ها نیز جذب‌کننده‌های گازی خوبی به شمار می‌روند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:چهارچوب‌های آلی فلزی (MOF), متخلخل‌ترین ماده جهان ,ذخیره‌سازی,جداسازی,MOF-200,MOF-210,پرمنفذترین ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Polarized Light Digital Image Gallery1_جندي شاپور البرز_ويتامين ث .jpg

ویتامین ث

Polarized Light Digital Image Gallery1_جندي شاپور البرز_کلسترول.jpg

کلسترول

Polarized Light Digital Image Gallery1_جندي شاپور البرز_کافئين.jpg

کافئین

Polarized Light Digital Image Gallery1_جندي شاپور البرز_بتا کاروتن.jpg

بتا کاروتن

Polarized Light Digital Image Gallery1_جندي شاپور البرز_استامينوفن.jpg

استامینوفن

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عکس های میکروسکوپی جالب,عکس های جالب,بلور های شیمیایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 1-1470.jpg

یک محقق، جوراب کربنی کولار طراحی کرده که به گفته وی هیچ گاه سوراخ یا پاره نمی‌شود.به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جورابهایی که «کامرون کارتر» فارغ‌التحصیل آکادمی نیروی دریایی آمریکا آن را طراحی کرده،از ماده ماتریسی کربن کولار و یک ماده کربنی نخی در بخش انگشتان و پاشنه ساخته شده که به عنوان اولین کاربرد تجاری عادی کولار توصیف شده است.این مناطق رایج‌ترین موقعیت‌های پارگی و سوراخ شدگی در جوراب‌ها محسوب می‌شوند و بالای جوراب همچنین از ویژگی‌های کشسانی برخوردار است که آنها را در هر حالتی و حتی شرایط جنگی در بالا نگه می‌دارد.بخش عمده‌ای از این جوراب از پارچه لای‌کرا freshFX با فناوری ضد افتادگی ساخته شده است.علیرغم سختی این جورابها، کارتر مدعی است که آنها نه تنها منعطف و شکل‌پذیر بوده بلکه همچنین سبک، نرم و راحت هستند.کارتر از سایت کیک‌استارتر برای افزایش سرمایه و تولید این جوراب بصورت عمده استفاده کرده و تاکنون بیش از 10 هزار دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ماده ماتریسی کربن کولار,ماده کربنی نخی,فناوری ضد افتادگی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آزمايش خون.جندي شاپور البرز

 سلول‌های موجود در جریان گردش خون به طور کلی به سه نوع تقسیم می‌شوند که شامل سلول های سفید خون (لکوسیت)، سلول های قرمز خون (اریتروسیت) وپلاکتها(ترومبوسیت) شده و تعداد غیر طبیعی(بالا و یا پایین) ممکن است حضوربیماری را نشان دهد و از این رو شمارش سلولهای خونی جزو شایع ترین تست های انجام شده خون در پزشکی هستند و می توانند یک مرور کلی از وضعیت سلامت عمومی بیمار را فراهم نمایند. شمارش کامل گلبولهای خون آزمایش غربالگری برای بیشتر بیماریها مثل کم خونیها، عفونت‌ها و اغلب بیماریهای دیگر است.شمارش تعداد گلبولهای سفید در حجم معینی از خون که افزایش یا کاهش آن قابل توجه است. میزان طبیعی گلبولهای سفید ۴۵۰۰ الی ۱۰۰۰۰ گلبول سفید در هر میکرولیتر(LCM) است.لکوپنی یا پایین آمدن گلبولهای سفید که در موارد زیر ایجاد میشود: نارسایی مغز استخوان( برای مثال ناشی از عفونت، تومور)، بیماریهای واسکولار-کلاژنی ( مثل لوپوس )، بیماریهای کبدی و طحال و رادیوتراپی .

آزمايش خون.جندي شاپور البرز

لکوسیتوز یا بالا رفتن گلبولهای سفید که در موارد زیر دیده میشود:بیماریهای عفونی، بیماریهای التهابی ( مثل آرتریت رماتوئید و آلرژی)، لوسمی یا سرطان خون، استرس شدید روحی یا فیزیکی و آسیب بافتی ( سوختگی شدید)

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آزمايش خون,شمارش سلول هاي خوني, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

كشف بي‌سابقه محقق ايراني براي توليد طلاي 24 عيار از باكتري ابرنيرومند در زماني كه ارزش طلا بسرعت در حال افزايش است، موجب شگفتي محققان شد.به گزارش سرويس علمي ايسنا، كاظم كاشفي،دانشيار ميكروب‌شناسي و ژنتيك مولكولي دانشگاه ميشيگان دريافت يك قابليت باكتريايي براي ايستادگي در برابر مقدار باورنکردنی از سميت، كليد توليد طلاي 24 عيار است.وي اظهار كرد: کیمیاگری میکروبی آن چیزی است که ما در حال انجام آن هستيم و آن توليد طلا از مايعي بي‌ارزش و تبديل آن به حالت جامد است.كاشفي و همكارانش دريافتند كه باكتري مقاوم در برابر فلز Cupriavidus metallidurans مي‌تواند در غلظت‌هاي عظيم كلريد طلا يا طلاي مايع كه يك تركيب شيميايي سمي بوده، رشد كند.كاشفي در چيدمان هنري خود موسوم به «كار بزرگ عاشق طلا» كه از تركيب فناوري زيستي، هنر و كيمياگري براي تبديل طلاي مايع به طلاي 24 عيار استفاده كرده، نشان داده كه اين باكتري حداقل 25 برابر قوي‌تر از گزارش‌هاي پيشين است.اين كار هنري حاوي يك آزمايشگاه قابل جابجايي ساخته شده از سخت‌افزار روکش طلاي 24 عيار، يك راكتور زيستي شيشه‌اي و باكتري بوده كه در برابر چشم بيننده به توليد طلا مي‌پردازد.كاشفي و همكارانش اين باكتري را با ميزان بي‌سابقه‌اي از طلاي مايع تغذيه كرده و به تقليد از فرايندي پرداخته‌اند كه به باور آنها در طبيعت روي مي‌دهد. اين باكتري در كمتر از يك هفته مواد سمي را تبديل و يك قطعه طلا توليد كرد.علاوه بر آن اين هنر چيدمان از يك مجموعه تصاوير ثبت شده توسط يك ميكروسكوپ اسكن الكتروني برخوردار است.محققان با استفاده از شيوه‌هاي قديمي تذهيب طلا يك ورقه طلای نازک 24 عيار را در مناطقي از چاپ اعمال كردند كه يك رسوب طلاي باكتريايي شناسايي شده و از اين رو هر چاپ حاوي برخي از طلاهاي توليد شده در راكتور زيستي است.به گزارش ايسنا اجراي اين كار در مقياس بزرگتر بسيار پر هزينه است و همچنين موفقيت دانشمندان در توليد طلا منجر به بروز پرسشهايي در مورد تاثيرات اقتصادي و محيطي آن شده كه بر اصول اخلاقی مربوط به علوم و مهندسی طبیعت تمركز دارند.اين هنر چيدمان در رقابت هنر سايبري «جايزه الكترونيك ARS» انتخاب شده و تقديرنامه دريافت كرد. اين جايزه يكي از مهمترين رقابت‌ها براي خلاقيت و روح ابتكار در حوزه رسانه ديجيتال و هيبريدي است.

توليد طلاي 24 عيار از باكتري ابرنيرومند با كيمياگري ميكروبي دانشمند ايراني

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:طلاي 24 عيار,باكتري,كيمياگري ميكروبي,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com