ابزار رایگان وبلاگ

10 کشف برتر سال 2012
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

 

کشف معبد «نمایشی» مایا 

 

  کشف منظومه 9 سیاره‌ای

 یک ستاره در فاصله 127 سال نوری از زمین ممکن است حتی از منظومه شمسی هم تعداد سیاره بیشتری داشته باشد.بر اساس یک پژوهش در ماه آوریل، ستاره HD 10180 در جنوب صورت فلکی آبمار ممکن است از 9 سیاره در اطراف خود برخوردار باشد که رکورد منظومه شمسی با هشت سیاره را می‌شکند.

 

حدود 1600 سال پیش، معبد خورشید شب از فاصله چند کیلومتری با فانوسهای قرمز رنگ، ماسکهای بزرگ از خورشید مایاها به شکل کوسه، آبخوری خونین و پلنگ خالدار قابل رویت بود.از آن پس این معبد برای مدتها در جنگلهای گواتمالا گم شده بود تا اینکه در سال 2012 توسط باستان‌شناسان دوباره کشف شد.برخلاف امپراتوریهای نسبتا متمرکز اینکا و آزتک، ‌تمدن مایا که در بخش زیادی از گواتمالا، برزیل و ناحیه یوکاتان مکزیک گسترده شده، یک تجمع گسسته از شهرها بوده است.

 

کشف گونه جدید پستاندار در پرو

  یک گونه جدید از میمون شب یکی از هشت پستاندار جدید کشف شده در شمال پرو است.تیمی از زیست‌شناسان مکزیکی و پرویی این بخش جدید تنوع زیستی ناشناخته را در یک کاوش سالهای 2009-2011 کشف کردند.

 

کشف دوزیست بدون عضو  

این موجودات که در حوزه علم کاملا جدید محسوب می‌شوند، کرم یا مار نبوده بلکه دوزیستان بدون عضو خاکی و جزء خانواده caecilian هستند.

 


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان