ابزار رایگان وبلاگ

9 موردی که ابتلا به سرماخوردگی را زیاد می‌کند
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

 

 

سیستم ایمنی بدن در تمامی اوقات فعال است، اما با داشتن عادات ناسالم در زندگی، سیستم ایمنی تضعیف می‌شود و توانایی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها کاهش می‌یابد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از سایت تبیان در این مقاله 9 عادت بد را نام می‌بریم:

 1- سیگار کشیدن

 سیگار کشیدن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر می‌کند.شما با کشیدن سیگار، اولین سدهای دفاعی بدن خود را تخریب می‌کنید که دهان و بینی هستند.محققان به این نتیجه رسیده اند که سیگار کشیدن ممکن است باعث حمله سیستم ایمنی به بافت ریه و بدتر شدن اختلال انسداد مزمن ریوی (بیماری تنفسی درمان‌ناپذیر) شود.

 2- کمبود خواب

 کم‌خوابی باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را زیاد می‌کند.خواب کافی باعث می‌شود بدن استراحت و خود را برای مبارزه با بیماری‌ها آماده کند.کمبود خواب باعث بسیاری مشکلات از قبیل افسردگی، دیابت و چاقی بیش از حد می‌شود.هر فردی نیاز متفاوتی به خواب دارد، اما بیشتر بزرگسالان باید 7 تا 8 ساعت در شب بخوابند.

 3- مصرف الکل

 نوشیدن الکل باعث می‌شود پوشش دهان و مری نازک شود و ویروس‌ها و باکتری‌ها راحت تر وارد بدن شوند و ابتلا به سرماخوردگی بیشتر شود.

 4- استرس

 فشار روحی و روانی، چه در محیط کاری و چه در محیط خانوادگی، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و راحت‌تر به سرماخوردگی دچار شویم.به عنوان مثال هرگاه دچار استرس شوید، بیماری ویروسی در شما زودتر ظاهر می‌شود.برای جلوگیری از بروز استرس و یا کاهش اثرات استرس، سعی کنید هر روز 30 دقیقه ورزش و یا روش تنفس عمیق را تمرین کنید.

 5- افسردگی

 اگر افسردگی شما درمان نشود، احتمال ابتلا به سرماخوردگی در شما بالا می‌رود.مطالعات نشان داده است زنان افسرده دچار عدم تعادل در مواد سیستم ایمنی بدن هستند.این عدم تعادل باعث افزایش بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی و مقاومت به انسولین (دیابت) می‌شود.اگر فکر می‌کنید دچار افسردگی شده‌اید، با روانپزشک صحبت کنید.

 6- رژیم غذایی غلط

 عادات غذایی غلط مانند مصرف زیاد مواد خوراکی شیرین و مصرف کم میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند.این عادات غذایی غلط باعث اضافه وزن نیز می‌شود و همانطور که می‌دانید اضافه وزن، مادر تمام بیماری‌هاست.یک رژیم غذایی صحیح به مقدار زیاد دارای میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب است.

 7- رفتار پرخطر جنسی

 رفتارهای ناامن جنسی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف و توانایی بدن برای مبارزه با عفونتها را کم کند.

 8- کمبود ورزش و فعالیت بدنی

 مطالعات نشان داده که ورزش منظم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، توانایی ساخت آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T (گلبول‌های سفید خون) می‌شود و مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها بالا می‌برد.پنج روز در هفته پیاده روی کردن و هر بار 20 دقیقه، باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 9- تزریق‌نکردن واکسن

 اگر می‌خواهید از بیماری‌های قابل پیشگیری در امان بمانید، از سوزن نترسید و واکسن بزنید.یکی از راحت‌ترین راهها برای جلوگیری از بروز بیماریهای خاص، تزریق واکسن است.امروزه بیشتر واکسن‌ها، موجود و موثر هستند.به عنوان مثال واکسن آنفلوانزا، به احتمال 90 درصد شما را از ابتلا به آنفلوانزا مصون می‌دارد.مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا را توصیه می‌کند.

 

 

 

 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان