ابزار رایگان وبلاگ

قتل سالانه 1000 نفر با چاقو در ایران
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 البته آمار قتل با سلاح سرد را باید در کناز نزاع های خیابانی جستجو کرد. بر اساس گزارشهای سازمان پزشکی قانونی ،در دهه هشتاد(1380 تا 1389) بیش از پنج میلیون و 800 هزار پرونده در پزشکی قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است. در بین این سالها، سال گذشته(1389) بالاترین آمار را داراست که در آن، 631 هزار و 381 مورد پرونده نزاع به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است.متوسط مراجعات پرونده های نزاع به سازمان پزشکی قانونی در 10 سال گذشته بیش از 582 هزار مراجعه در سال بوده است.

کاهش آمار قتل با سلاح سرد

سال گذشته پلیس تهران برای نخستین بار اقدام به اجرای طرح جمع آوری و برخورد با حاملان سلاح سرد کرد. طرحی که تنها در مرحله اول آن هزار نفر دستگیر و هزاران چاقو، قمه، خنجر و تبر از افراد کشف و ضبط شد. با اجرای این طرح بسیاری از افراد در ابتدا با آن مخالفت کردند اما برخی نمایندگان مجلس و قوه قضائیه اجرای این طرح را قانونی اعلام کردند.

استان

قتل با سلاح سرد

خراسان رضوی

82 فقره

تهران

81 فقره

اصفهان

69 فقره

فارس

64فقره

خوزستان

64 فقره

استانهایی که بیشترین قتل را داشتند

استان

قتل با سلاح سرد

یزد

2

خراسان جنوبی

3

سمنان

4

 

استانهایی که کمترین قتل را داشتند


از سوی دیگر رسانه ها به بررسی خطرات حمل سلاح سرد و هشدار به خانواده ها پرداختند که این دو اقدام پیشگیرانه در کنار هم باعث شد در سال 1390 با کاهش آمار قتل با سلاح سر روبرو شویم. بررسی نمودار قتل با سلاح سرد در کشور نشان می‌دهد، ۸۴۷ نفر در سراسر کشور با سلاح سرد کشته شده‌اند. به خصوص در استان‌هایی مانند تهران و خراسان رضوی که با بیش از ۸۰ کشته بیشترین تعداد مرگ و میر با سلاح سرد را داشته‌اند و بعد از آن نیز استان‌های اصفهان با تعداد ۶۹ کشته و خوزستان با تعداد ۶۴ کشته در رده بعدی نمودار قرار گرفته‌اند. استانی که با توجه به جمعیت آن تعداد کمتری کشته داشته، یزد است و تنها ۲ نفر در این استان با چاقو به قتل رسیده‌اند.


 

تدوین طرح یک فوریتی

سرانجام پس از سکون پنج ساله مجلس ، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، از تدوین طرح یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد خبر داد و گفت: هم‌اکنون استفاده از سلاح سرد، عامل ۶۰ درصد از قتل‌های خیابانی است. ابوالفضل ابوترابی از تدوین طرح  یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد خبر داد و تصریح کرد: طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد، طرحی ویژه و کاربردی برای جامعه کنونی است. در این طرح تغییرات بسیاری داده شده ، اما اصل این طرح با طرح قبلی یکسان است.

این نماینده مجلس نهم، با اشاره به وقوع ۶۰ درصد از قتل‌های خیابانی به‌وسیله سلاح‌های سرد، گفت: متأسفانه بسیاری از قتل‌ها، تجاوزات و زورگیری‌ها با سلاح سرد انجام می‌شود، که این آمار زنگ خطری برای جامعه قلمداد می‌شود.

ابوترابی با بیان اینکه هم‌اکنون بر اساس ضرورت جامعه باید ساخت، توزیع و فروش سلاح سرد در کشور کنترل شود، تصریح کرد: در قانون جدید تنها باید برای مصارف غیر جرم‌خیز مانند نمایش و صادرات اجازه توزیع و فروش داده می‌شود.

وی  اعلام اینکه در طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد دو مجازات نیز در نظر گرفته شده است، افزود: حبس از ۹۶ روز تا ۶ ماه و جزای نقدی از یک میلیون تومان تا سه میلیون جزء مجازات‌های این قانون است، از طرف دیگر قضات می‌توانند در موارد نزاع‌های عمومی حکم به قصاص دهند.

وی تاکید کرد: در حالی که اکثر قریب به اتفاق این دسته از مجرمان مرد هستند، اخیراً شاهد هستیم مجرمان زن هم چاقو حمل کرده و از این سلاح استفاده می‌کنند. از سوی دیگر بررسی پرونده های جرایم بوقوع پیوسته با کارد نیز نشان می‌دهد مجرمان در شیوه رخداد جرم در چند مورد با هم مشترکاتی دارند. ضمن اینکه معمولاً افراد مزبور نیز سابقه‌دارند. اگرچه اخیراً زورگیرانی که دستگیر می‌شوند؛ بدون سابقه هستند.


نیاز به اقدامات پیشگیرانه است


با این وجود قاضی حسینی که تجربه رسیدگی به پرونده های قتل بسیاری را دارد معتقد است، در زمینه حمل و استفاده از چاقو نیز باید به اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه بیشتر از رویکرد پلیسی توجه شود.همچنین بررسی پرونده‌های قتل با چاقو هم نشان می‌دهد زیرساخت‌های کلی جامعه نیز در بروز جرایم مربوطه دخیل هستند. پس می‌توان گفت: اگر جلوی چاقو را بگیریم آلت قتاله عوض می‌شود و افراد از چوب و سایر وسایل استفاده می‌کنند. 

پس نباید به صورت مقطعی به معضلات نگاه کرد و باید برای آینده فکر و برنامه داشت. به نظرم لایحه مورد نظر برای مقابله خوب است اما مشکل کشور را در این زمینه به طور کامل حل نمی‌کند.این موضوع که قمه و چاقوی نامتعارف ممنوع شود لازم است اما کافی نیست. ضمن اینکه لایحه مزبور در صورت تصویب، چاقو را از جرایم حذف نمی‌کند بلکه ممکن است قسمتی از خرید و فروش زیرزمینی شود.


بررسی آمارها نشان می دهد استفاده از سلاح سرد به خصوص چاقو در قتل ها زنگ خطر را به صدر درآورده است. گرچه در این دوره مجلس نمایندگان سرانجام طرحی را برای مقابله در دستور کار قرار داده اند اما به نظر می رسد در کنار برخورد پلیسی و سختگیرانه باید اقدامات فرهنگی نیز مدنظر قرار گیرد و جوانان و نوجوانان را از خطرات آن آگاه کرد.


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

octave
ساعت13:25---22 آذر 1393
سلام نه به مطلبتون نه به اهنگتون ولی ممنون اطلاعات خوبی بود.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان