ابزار رایگان وبلاگ

دیدنی‌های تازه از مریخ در همکاری تصویری «کنجکاوی» و مدارگرد مریخ اروپا
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا برای ارسال اطلاعات و داده‌های دریافتی از سطح مریخ از ماهواره‌ها استفاده می‌کند، اما داده‌ها و تصاویر اکتشاف اخیر در منطقه «راکنست» با کمک مدارگرد مریخ اروپا به زمین مخابره شده است.

نمای پاناروما از منطقه «راکنست» مریخ

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدارگرد «مارس اکسپرس» آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ در همکاری مشترک با «کنجکاوی»، تصاویر و داده‌های دریافتی از سایت جدید کاوش بر سطح سیاره سرخ را به زمین مخابره کرده است.

مناطق مورد بررسی بر روی سنگ راکنست 3

این نخستین همکاری تصویری «مارس اکسپرس» با «کنجکاوی» محسوب می‌شود و پیش از این مدارگرد و مریخ‌نورد تنها از طریق ارسال سیگنال با یکدیگر ارتباط داشته اند.داده های علمی در مدت 15 دقیقه از مریخ نورد «کنجکاوی» برای مدارگرد ارسال شد و «مارس اکسپرس» نیز داده های دریافتی را برای آنتن 35 متری ESA‌ در استرالیا ارسال کرد که بصورت همزمان به مرکز عملیات فضایی اروپا در دارمشتات آلمان رسیدند.

بررسی سنگ با لیزر ابزار ChemCam کنجکاوی

این تصاویر توسط دوربین میکرو تصویرساز از راه دور ChemCam‌ کنجکاوی از منطقه «راکنست 3» (Rocknest3)‌ تهیه شده است؛ این دوربین مجهز به طیف سنج لیزری با قابلیت تاباندن لیزر به هدف و آنالیز ترکیبات شیمیایی نمونه است.«سیلوستر موریس» جانشین محقق اصلی ابزار ChemCam‌ در موسسه اختر فیزیک فرانسه، کیفیت تصاویر تهیه شده را بی نظیر توصیف کرد و افزود: تلفیق تصویربرداری و آنالیز، توانایی بالقوه برای مأموریت های آتی را نشان می دهد.

نمایی از «کنجکاوی» در یکصدمین روز مأموریت در مریخ

  مدارگرد «مارس اکسپرس» آژانس فضایی اروپا پیش از این نیز با مریخ نوردهای فونیکس، روح و فرصت در ارتباط بوده است.

 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان