ابزار رایگان وبلاگ

ساخت داروی ضدسرطان با نانوخوشه‌های طلا
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 untitled-2.JPG

یک گروه تحقیقات اسپانیایی با استفاده از نانوخوشه‌های طلا که توسط ذرات سیلیکای متخلخل پوشش داده شده‌اند، داروی ضد سرطان تولید کردند.به گزارش سرویس فناوری ایسنا، پژوهشگران اسپانیایی داروی جدیدی یافتند که در آن ترکیبی از شیمی‌درمانی و فوتو ترمیا استفاده شده است. این دارو برای درمان سرطان مناسب است. تا کنون محققان از این داروی جدید روی سلول‌های سرطانی واقع در مغز و ستون فقرات استفاده کرده‌اند. این تست در آزمایشگاه انجام شده است. نتایج این تحقیق برای درمان سرطان‌های پوست و تومورهای صلب نیز می‌تواند موثر باشد. این پژوهش توسط «ادواردو فرناندز ژوور» از دانشگاه میگوئیل هرناندز و «پابلو بوتلا» از موسسه فناوری شیمیایی والنسیا انجام شده است.این داروی جدید از ترکیب خوشه‌های حاوی نانوذرات طلا تولید شده است. پیرامون این نانوذرات، سیلیکای متخلخل قرار داده شده که درون آنها از مولکول‌های ضد تومور (کامپتوتسین) پر شده است. نانوخوشه‌های طلا دارای خواص گرمانوری هستند، گرمایی که توسط لیزر زیست‌پزشکی ایجاد می‌شود، توسط این خوشه‌ها جذب می‌شود.«پابلو بوتلا» می‌گوید: هر چند که بافت‌های آلی نسبت به تابش شفاف هستند، اما نانوخوشه‌های طلا قادرند این تابش‌ها را جذب و تبدیل به گرما کنند، با این کار دما در بافت افزایش محسوسی پیدا می‌کند. زمانی که این اتفاق درون یک سلول سرطانی روی می‌دهد، گرما موجب از بین رفتن سلول سرطانی می‌شود.تجمع این نانوذرات در سلول سرطانی به‌ دلیل افزایش نفوذپذیری آوندی این سلول‌ها است. با این کار دارو به‌ درون سلول سرطانی منتقل می‌شود، این داروها قادرند تاثیر مخربی روی سلول‌های سرطانی داشته باشند، چیزی که لیزر قادر به انجام آن نیست.«ادواردو فرناندز ژوور» می‌گوید: این روش بسیار موثرتر از روش‌های درمان رایج است. همچین اثرات منفی داروهای شیمی درمانی در این روش کاملا از بین می‌رود.محققان این پروژه معتقدند که فاز اول این پروژه به اتمام رسیده است؛ در این فاز آنها به بررسی تاثیر این دارو روی سلول‌های کشت شده پرداختند. در حال حاضر آنها قصد دارند مرحله جدیدی از این پروژه را آغاز کنند. در این فاز پژوهشگران روی تاثیر این دارو در درمان سرطان پوست و مغز در حیوانات خواهند پرداخت. هنوز راه زیادی برای رسیدن به نقطه‌ای که این دارو روی انسان تست شود، باقی مانده است.

 

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای تحت عنوان «Multifunctional hybrid materials for combined photo and chemotherapy of Cancer» در نشریه «Dalton Transactions» به چاپ رسیده است.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان