ابزار رایگان وبلاگ

بازنشستگی «هابل» و آغاز رصدگری «جیمز وب» غول‌پیکر
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 در آخرین مراحل آماده‌سازی جانشین تلسکوپ فضایی هابل، اکنون آینه‌های غول‌پیکر تلسکوپ جیمز وب بصورت کاملا صیقلی، به ناسا تحویل داده شده‌اند.به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تلسکوپ هابل پس از 21 سال خدمت و ثبت تصاویر خارق‌العاده از فضای عمیق و اجسام درون آن اکنون برای بازنشستگی آماده شده و ناسا با همکاری سازمانهای فضایی اروپا و کانادا در حال تکمیل تلسکوپ جیمز وب است که بسیار قویتر و کاملتر از هابل به بررسی آسمان با وضوح بیشتر خواهد پرداخت.این آینه‌های قدرتمند اصلی قادر خواهند بود که نور را از کهکشانهای دور شناسایی کنند.«شرکت هوافضا و فناوریهای Ball»، سازنده این آینه‌ها، 21 آینه را در کنار هم مونتاژ کرده که از این میان 18 قطعه آنها در کنار هم به عنوان یک آینه اصلی بزرگ 6.5 متری بکار گرفته شده‌اند.قطعات آینه از فلز بریلیوم ساخته شده‌اند که به دلیل سختی، وزن کم و ثبات آن در برابر دماهای برودتی انتخاب شده است.بریلیوم ساده زیاد قادر به بازتاب نور نزدیک مادون قرمز نبوده، از این رو یک پوشش 3.4 گرمی از طلا روی آن بکار رفته است.تلسکوپ وب نسل بعدی رصدخانه فضایی و جانشین تلسکوپ فضایی هابل خواهد بود.
جیمز وب قدرتمندترین تلسکوپ ساخته شده تاکنون محسوب شده و امید می‌رود که بتواند تصاویری را از اولین کهکشانهای ایجاد شده در جهان ارائه کرده و سیارات در اطراف ستاره‌های دور را شناسایی کند.دو قطعه از 18 آینه اصلی بریلیومی که در تلسکوپ وب قرار خواهند گرفت، در حال حاضر به ناسا منتقل شده‌اند.16 آینه بعدی طی 12 ماه آینده به مرکز هوایی گودارد منتقل خواهند شد تا در سال 2015 در تلسکوپ ادغام شوند. جیمز وب قرار است در اکتبر 2018 به فضا پرتاب شود.این تلسکوپ اولین رصدخانه فضایی غیرنظامی برای استفاده از ساختار آینه‌ای منفک کنترل شده خواهد بود.هر کدام از 18 مجموعه آینه شش ضلعی سازنده آینه‌ها بیش از 1.3 متر وسعت داشته و پس از سبک‌سازی حدود 40 کیلوگرم هستند.
جیمز وب برای رصدهای مادون قرمز آینده بسیار مهم بوده و رصدخانه برتر دهه آینده خواهد بود. این تلسکوپ به بررسی هر مرحله در تاریخ جهان از اولین درخشش‌ها پس از انفجار بزرگ گرفته تا شکل‌گیری سیستمهای ستاره‌ای با قابلیت پشتیبانی از حیات بر روی سیارات شبیه زمین و تکامل منظومه شمسی خواهد پرداخت.

ایسنا



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان