ابزار رایگان وبلاگ

وداع با محمد حیدری، آهنگساز ترانه‌های ماندگار ایرانی
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

محمد حیدری، نوازنده و آهنگساز در سن ۷۹ سالگی در آمریکا درگذشت. او برای بسیاری از خوانندگان مطرح ایرانی از جمله هایده، معین، داریوش و مهستی آهنگ ساخته بود.

محمد حیدری، نوازنده و آهنگساز به نام در روز سه‌شنبه (دوم شهریور/۲۳ اوت) در آمریکا چشم از جهان فرو بست. او سال‌ها با بیماری سرطان دست به گریبان بود.

محمد حیدری دی ماه ۱۳۱۶ در تهران متولد شد. در سن ۱۳ سالگی مقدمات نوازندگی سنتور را از ابوالحسن صبا فرا گرفت. مدتی هم از تجربیات عبدالله دوامی و محمد ایرانی مجرد بهره برد.

او از سال ۱۳۳۴ به مدت یک سال با ارکستر شماره یک هنرهای زیبا به سرپرستی ابوالحسن صبا همکاری داشت. از سال ۱۳۳۶ نیز با گروه دیگری در اداره هنرهای زیبا به سرپرستی نصرت‌اله گلپایگانی همکاری کرد. محمد حیدری از همین دوران تا سال ۱۳۵۷ برنامه‌های متعددی در داخل و خارج کشور اجرا کرد.

او برای خوانندگان مشهوری مانند داریوش، هایده، معین، الهه، مهستی، مارتیک، شکیلا و امید کار آهنگسازی و تنظیم انجام داده بود. برای مثال ترانه‌های مشهوری مانند "سوغاتی" و "بهار بهار" با صدای هایده از آثار او است.

نام محمد حیدری پیش از انقلاب هم با ساخت آهنگی برای ترانه "نامهربونی" که متنش از تورج نگهبان بود و با صدای الهه منتشر شد، بر سر زبان‌ها افتاده بود.

محمد حیدری پس از انقلاب مدتی در ایتالیا زندگی و سپس به آمریکا مهاجرت کرد. او که سال‌ها از بیماری سرطان رنج می‌برد، در ۷۹ سالگی در جنوب کالیفرنیا درگذشت. بسیاری از اهالی هنر و چهره‌های سرشناس موسیقی درگذشت محمد حیدری را در شبکه‌های مختلف اجتماعی تسلیت گفتند.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان