ابزار رایگان وبلاگ

قدیمی‌ترین فیش حقوقی جهان در بین‌النهرین
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

به گزارش وب‌سایت نیو ساینتیست، باستان‌شناسان می‌گویند که پنج هزار سال پیش، کارگرانی که در شهر اوروک(در ۲۵۰ کیلومتری جنوب بغداد) در بین‌النهرین زندگی می‌کردند به جای دستمزد، آبجو دریافت می‌کردند.

در سنگ‌‌نبشته‌‌‌ای که روی آن خط میخی تصویری حک شده ، میزان دستمزد لازم (در واقع آبجوی پرداختی)‌ برای برخی کارهای مشخص ذکر شده است.

باستان‌شناسان عقیده‌دارند که این لوح‌ قدیمی‌ترین فیش‌ حقوقی بشری است که تاکنون یافت شده است. اینطور به نظر می‌رسد که مفهوم پرداخت حقوق معین در ازای کار مشخص از پنج هزار سال قبل در بین جوامع بشری رواج داشته است. این لوح سنگی در موزه بریتانیا در شهر لندن قرار دارد.

اما با اینکه این لوح ممکن است قدیمی‌ترین فیش حقوقی بشر باشد، اما این نخستین بار نیست که به ازای کار به کارگران دستمزد «الکلی» پرداخت شده است. به گزارش ساینس الرت این رسم در هنگام ساختن اهرام مصر هم رواج داشته و هر کارگر روزی ۴ تا ۵ لیتر آبجو دریافت می‌کرده است.

هرچند ایان هودر، یک انسان‌شناس در دانشگاه استنفورد آمریکا عقیده دارد با آنکه در این لوح «جیره» هر کار بر اساس آبجو مشخص شده است، اما انسان‌ها در آن دوره اغلب به صورت گروهی زندگی می‌کردند. آنها صاحبان زمین نبودند بلکه همگی با هم کار می‌کردند و محصولات بین قبیله تقسیم می‌شد. بنابراین مفهوم دستمزد به آنگونه که امروزه رایج است در آن زمان رواج نداشته است. هودر می‌گوید: «نظر من بر این است که آنها به کار به چشم بخشی از فعالیت‌های روزانه نگاه می‌کردند: مثل آشپزی، اعمال مذهبی و میهمانی‌ها که بخش مهمی از زندگی آنها بوده است.»

به نظر می‌رسد که سیستم پرداخت در ازای کار مشخص بعدها با یکجا نشین شدن بیشتر انسان‌ها و با تولید محصولات مازاد به مصرف یک گروه یا قبیله به وجود آمده باشد.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان