ابزار رایگان وبلاگ

چگونه گیاهان خود را خنک می کنند ؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

 

گیاهان با رشد دادن قسمت ساقه خود در دمای بالا، خنک شدن برگهایشان را تسهیل می نمایند.این تحقیق اخیرا  دردانشگاه بریستول صورت گرفته است  .(   Dr Kerry Franklin and Professor Alistair Hetherington in Bristol's Biological Sciences, studied ) این تحقیقات با توجه به افزایش دمای جهان و اینکه گیاهان نسبت به این تغییرات معماری خود را تغییر می دهند حائز اهمیت می باشد . در این پژوهش از گیاه (Arabidopsis thaliana) که یک گیاه گل دار کوچک و یک الگوی عامه پسند در زیست شناسی گیاهی و علم  ژنتیک می باشد استفاده شده است.این پژوهش نشان می دهد که با افزایش دما گیاه نسبت به افزایش طول خود اقدام نموده در حالیکه برگهای آن به آن میزان توسعه نمی یابند.این گیاه با وجود میزان استوماتای(روزنه ها) کمتر دارای میزان بیشتری آب از دست داده وهمچنین تبخیر بیشتر برای خنک شدن می باشند.محققان نشان داده اند که افزایش فاصله برگها در گیاهان رشد داده شده در این شرایط(افزایش طول ساقه در دمای بالا) باعث ارتقا میزان انتشار آب از استوماتا(روزنه )و درنتیجه بهبود در فرآیند خنک شدن را در پی داشته است.دکتر فرانکلین معتقد است که با توجه به اینکه دما و در دسترس بودن آب از عوامل اصلی موثر در عملکرد گیاه می باشد درک رابطه بین دما ،معماری گیاه و مصرف آب ضروری و برای به حداکثر رساندن تولید محصولات در آینده و تضمین امنیت غذایی در آب و هوای در حال تغییر امروزه دارای اهمیت حیاتی می باشد.
این تحقیقات توسط گروه تحقیقاتی بیوتکنولوژی و علوم زمین علوم زیستی شورای پژوهشی (BBSRC ) و تحقیقات انجمن سلطنتی  تامین مالی می گردد (supported by a Royal Society Research Fellowship).

 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان