ابزار رایگان وبلاگ

اضافه‌وزن؛ تعداد چاق‌های دنیا از لاغرها بیشتر شد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

بر اساس یک بررسی جهانی در حال حاضر شمار چاق‌های دنیا از تعداد لاغر‌ها جلو زده است.

در ۴۰ سال گذشته شمار کسانی که به شدت اضافه‌وزن داشتند افزایش مشهودی یافته است. در سال ۱۹۷۵ تعداد چاق‌ها در سراسر دنیا ۱۰۵ میلیون نفر بود اما در سال ۲۰۱۴، ۶۴۱ میلیون نفر از این عارضه رنج می‌بردند.

طبق گزارش مندرج در مجله تخصصی لانست، به طور متوسط از هر ده مرد بیش از یک نفر چاق است. در زنان هم از هر هفت نفر یک نفر اضافه‌وزن شدید دارد. با این آمار می‌توان دریافت که شمار چاق‌ها از شمار لاغرها پیشی‌ گرفته است.

شاخص توده بدن معیاری است که با آن چاقی محک زده می‌شود. این شاخص (BMI) با تقسیم کردن وزن بر توان دوم قد (قد به توان دو) به دست می‌آید. اگر حاصل از ۲۵ بیشتر شود آن فرد اضافه‌وزن دارد و اگر شاخص از ۳۰ بیشتر شد فرد چاق است.

۷۰۰ پژوهشگر با همکاری سازمان بهداشت جهانی آمار ۲۰ میلیون فرد بالغ در ۱۸۶ کشور دنیا را بررسی کرده‌اند.

بر حسب این بررسی، حدود یک‌درصد از مردان و دودرصد از زنان دنیا با داشتن شاخص توده بدنی بالای ۴۰ چاقی بیمارگونه دارند. به بیان دیگر، ۵۵ میلیون نفر از مردم جهان توده‌ای بیش از حد بر روی دنده‌های خود حمل می‌کنند که باعث می‌شود کارایی بدنشان به هنگام تنفس کاهش یابد.

محققان می‌گویند، اگر این روند با همین سرعت ادامه یابد در سال ۲۰۲۵ از هر پنج نفر یک نفر اضافه‌وزن مفرط خواهد داشت.

مجید عزتی، از کالج امپریال لندن می‌گوید: «شمار انسان‌هایی که وزنشان مشکلی جدی برای سلامتی‌شان ایجاد کرده بیشتر از هر زمان دیگری است.»برای تأثیر بر این روند باید به حرکتی جهان‌شمول دست زد. برای نمونه می‌توان با افزایش قیمت مواد غذایی حاوی شکر به مصاف با چاقی رفت. بریتانیا در این زمینه نمونه‌ای خوب است. در بریتانیا در حال حاضر بحث‌هایی در مورد مالیات شکر در جریان است. اگر میزان شکر در نوشابه‌ها از هشت گرم در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر بیشتر بود به آن مالیات تعلق خواهد گرفت.همزمان انسان‌هایی وجود دارند که وزنشان کمتر از حد بوده و به دلیل کمبود مواد مغذی سلامت‌شان با مشکل مواجه است. پژوهشگران این بررسی مطالعاتی تأکید کرده‌اند که این گزارش نباید مشکل افرادی که به اندازه کافی غذا برای خوردن ندارند را کم‌رنگ کند.

در آسیای جنوبی حدود یک‌چهارم از جمعیت با کمبود وزن روبروست. در آفریقای مرکزی و شرقی حدود ۱۲درصد از زنان و ۱۵درصد از مردان وزنی کمتر از حد معمول دارند.

بیش از یک‌پنجم مردان در هند، بنگلادش، تیمور شرقی، افغانستان، اریتره و اتیوپی بیش از حد لاغرند. دست کم یک‌چهارم زنان بنگلادش و هند از وزن عادی بهره‌مند نیست.

کم‌ترین وزن متوسط در میان مردان در اتیوپی و در میان زنان در تیمور شرقی‌، واقع در جنوب شرقی آسیا دیده می‌شود.

سوئدی‌ها لاغرترین اروپایی‌ها

مشکل چاقی در تمامی کشورها یکسان نیست. در ساموآی آمریکا بیش از نیمی از زنان و نزدیک به ۴۰ درصد از مردان اضافه‌وزن شدید دارند.

در کشورهای صنعتی غربی آمریکا بیشترین و ژاپن کمترین میزان از این شاخص را داراست.

در اروپا نیز بیشترین شاخص را مردان قبرس، ایرلند، مالت و زنان مولداوی دارند.

اما لاغرترین‌ها در اروپا زنان سوئد و مردان بوسنی و هلندی‌اند.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان