ابزار رایگان وبلاگ

ده نکته‌ که در نگهداری موهای شما مؤثر است
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

بیشتر انسان‌ها مایلند موهایی مرتب و زیبا داشته باشند. اگر چه ساختار مو در مورد هر فردی متفاوت است، اما مراقبت از مو می‌تواند به رشد سالم مو و جذاب‌تر شدن آن کمک کند.

این هم  ۱۰ پیشنهاد مهم برای نگهداری موهای شما.

ضرورت سلامت پوست سر برای مویی سالم

پوست سر سالم پیش‌شرطی اساسی برای موی سالم است. نرسیدن منظم به پوست بدن می‌تواند به خشکی پوست سر، خارش یا شوره سر منجر شود. ماساژ پوست سر سبب افزایش گردش خون آن می‌شود و به فعال‌سازی غدد چربی به ویژه در رابطه با موهای حساس منجر می‌شود. در ارتباط با پوست‌های مشکل‌ساز می‌توان از لوسیون‌های مرطوب‌کننده و در صورت لزوم از داروهای تجویزشده‌ی پزشکی استفاده کرد.

شست‌وشوی صحیح مو

بهتر است قبل از شستن، موهای خود را شانه کنید. بسیاری از موادی که به مو چسبیده‌اند در پی کشیدن شانه یا برس از مو جدا می‌شوند و مو با یک بار شست‌و‌شو با کمی شامپو کاملا تمیز می‌شود. پس از آن موی خود را با آب بشویید. آب نباید داغ باشد؛ آب داغ به تنش شدید مو منجر می‌شود. پس از شستن، موی خود را با آب سردی که با کمی آب لیمو یا سرکه مخلوط شده بشویید. این آب سبب درخشش و انعطاف‌پذیری موی شما می‌شود. 

رسیدگی درست

پس از شست‌و‌شوی مو مراقبت از آن آغاز می‌شود. ماده تقویت‌کننده مو (کاندیشنر) اولین مرحله برای تقویت مو پس از شستن است. این ماده به مو درخشش، نرمی و آمادگی بیشتری برای شانه شدن می‌دهد. اکنون موی خیس خود را با شانه‌ای با دندانه‌های درشت شانه کنید.

خشک ‌کردن صحیح مو

موهای خود را به هیچ‌وجه با حوله خشک نکنید. با حوله خشک کردن مو به لایه کراتین آن آسیب می‌رساند. همچنین موهای خود را مثل عمامه در حوله نپیچید. این کار سبب گرمای بیش از حد مو و حساسیت آن می‌شود. در صورت استفاده از سشوار از هوای گرم آن استفاده نکنید. هوای ولرم یا سشوارهای دارای سنسور مادون قرمز بهترین وسیله برای خشک کردن مناسب مو هستند. 

تقویت صحیح مو

با وجود رسیدگی منظم باید هرازگاهی موهای خود را تقویت کنید. مواد تقویت‌کننده برای هر نوع مو در بازار یافت می‌شود و شما خود می‌توانید این مواد تقویت‌کننده را تهیه کنید. برای موهای خشک روغن‌های گیاهی به همراه کمی میوه آووکادو مناسب است. یک آووکادو را با دو قاشق غذاخوری روغن آفتاب‌گردان و کمی آب لیمو در ظرفی ریخته و هم بزنید تا به خمیر تبدیل شود. خمیر به دست آمده را حدود ۱۵ دقیقه روی موهای خود بمالید.

محافظت صحیح از مو

دوشاخه شدن نوک مو به ویژه در موهای بلند آزاردهنده است. رنگ زدن بیش از حد مو، نور خورشید، هوای خشک و سشوار با هوای گرم سبب دوشاخه شدن نوک موها می‌شود. برای ممانعت از این روند باید نوک موها را با کرم‌های مخصوص تقویت کرد. 

شانه مناسب

برس و شانه خوب نیز بخشی از مراقبت‌های ویژه مو هستند. یک برس خوب برای پخش کردن چربی مو بسیار ضروری است. برس‌هایی که نوکی تیز دارند می‌توانند به پوست سر آسیب برسانند. شانه و برس را به طور منظم با شامپو بشویید تا باکتری‌های موجود در آنها از بین بروند. 

رنگ صحیح مو

مو حین رنگ کردن به مواد شیمیایی آغشته می‌شود. رنگ برای اثر کردن باید به اعماق مو نفوذ کند. بلوند کردن مو می‌تواند به شکننده و بی‌حالت شدن مو بیانجامد. از همین رو مو پس از رنگ زدن به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد. رنگ‌های تیره آسیب کمتری به مو می‌زنند. مراقب باشید که موی رنگ شده با حنا را نمی‌توان به سادگی رنگ زد.

تغذیه صحیح

رژیم‌های غذایی نامتعادل نیز به مو آسیب می‌رسانند. نتیجه این که موها در پی تغذیه ناصحیح شکننده و نازک می‌شوند، زیرا مو با کمبود ویتامین و دیگر املاح ضروری برای بدن چون آهن، بیوتین، روی و ویتامین ب- ۱ روبرو می‌شود. مهم‌ترین تامین‌کنندگان مواد حیاتی برای موی سر، میوه، ماهی، پرندگان، سبزیجات، شیر، سویا و غلات سبوس‌دار هستند.

 

آرامش و زندگی بدون استرس

استرس سبب می‌شود ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) افزایش یابد و سبب ریزش و خستگی مو شود. هنوز تحقیقات علمی چگونگی این تاثیر را به طور دقیق توضیح نداده‌اند. تنها این نکته مشخص است که آرامش کافی و ورزش می‌توانند به کاهش استرس بیانجامند و شرایط را برای زیبایی و طروات مو مهیا کنند.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

حمید
ساعت18:55---7 شهريور 1394
سلام وبلاگ خیلی خوب و زیبایی داری
قالب قشنگی داره وبلاگت...و همین طور مطالبش خیلی مفیدن
موفق باشی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان