ابزار رایگان وبلاگ

آغاز پروژه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری برای کشف موجودات فضایی
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

آیا در نقاط دیگر کیهان موجودات هوشمند فضایی و آثار حیات وجود دارند؟ پروژه‌ای با سرمایه‌ای هنگفت به راه افتاده تا پاسخی برای این پرسش بیابد. استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور، از پشتیبانان این پروژه است.

پروژه‌ای ۱۰ ساله با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار آغاز شده تا نشانی از آثار حیات و موجودات هوشمند فضایی در دیگر نقاط کیهان کشف کند.

این پروژه Breakthrough Initiatives نام دارد و هدایت آن را اخترشناسان برجسته‌ی جهان عهده‌دار هستند. یوری میلنر، میلیاردر روس ساکن آمریکا، سرمایه لازم برای انجام این پروژه عظیم و درازمدت را فراهم کرده است.

استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور بریتانیایی، از پشتیبانان این پروژه است.

او روز دوشنبه (۲۰ ژوئیه) در مراسم راه‌اندازی این پروژه گفت: «ما بر این باوریم که حیات بر کره‌ی زمین بطور خودجوش و ناگهانی شکل گرفته است. از این رو باید در دیگر نقاط این کهکشان بی‌پایان نیز اثری از حیات وجود داشته باشد. ما زنده‌ایم، ما هوشمندیم و باید بدانیم.»

فرانک دریک و جفری مارسی از جمله شخصیت‌ها و کارشناسان صاحبنامی هستند که در اجرای این پروژه شرکت جسته‌اند. فرانک دریک یکی از پیشگامانی است که رویای یافتن موجودات غیرزمینی با کمک ابزارهای مدرن را در سر داشته و دارد. جفری مارسی از دانشگاه برکلی نیز از سیاره‌شناسان معروف جهان محسوب می‌شود. 

به‌کارگیری پیشرفته‌ترین ابزارها

برای پیشبرد این پروژه و رصد کردن کهکشان، قرار است دو دستگاه از قوی‌ترین و بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان به کار گرفته شوند؛ یکی تلسکوپ گرین بنک در ویرجینیای غربی و دیگری تلسکوپ پارکس در نیو سات ولز استرالیا.

گفته می‌شود که منطقه و سرعت جستجو به مراتب وسیع‌تر و بیشتر خواهد بود. قرار است که حدود یک میلیون ستاره، راه شیری و حدود یکصد کهکشان دیگر در طیف‌های رادیویی گسترده اسکن شوند تا بتوان از این راه گامی دیگر به کشف موجودات فضایی دیگر نزدیک شد.

داده‌هایی که در چارچوب این پروژه جمع‌آوری می‌شوند، در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. حجم اطلاعاتی که طبق پروژه‌های تاکنونی در عرض یک سال جمع‌آوری می‌شده‌اند، در چارچوب این پروژه جدید در عرض یک روز گردآوری خواهند شد.

به گفته‌ی یوری میلنر، سرمایه‌گذار و بنیانگذار این پروژه، "فناوری اکنون تا آنجا پیشرفت کرده که می‌توان جستجوی نشانه‌های موجودات هوشمند فضایی را بر یک ساختار استوار علمی بنا کرد".

آیا این پروژه موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ کارشناسان در آغاز این ابتکار عمل، پاسخی روشن برای این پرسش ارائه نکرده‌اند. درخور توجه آنکه به اعتقاد استیون هاوکینگ، حتی ناکامی این کاوشگری نیز نتایجی جالب به دست خواهد داد.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

ماندانا
ساعت11:38---10 شهريور 1394
سلام من میدونم که ما تواین جهان بی انتها تنها نیستیم وموجودات دیگه ای هم وجود دارن ولی پیدا کردنشون خیلی سخته
اونا باید ماروپیداکنن با امکانات پیشرفته ای دارن نه ما اونا رو


من به یوفو واین جور چیزا اعتقادی ندارم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان