ابزار رایگان وبلاگ

مراسم خاکسپاری عمر شریف
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

عمر شریف بعدازظهر یکشنبه (۱۲ ژوئیه/ ۲۱ تیر) در آرامگاه بساتین در جنوب قاهره به خاک سپرده شد.در مراسم خاکسپاری علاوه بر طارق شریف، پسر عمر شریف، گروهی از خویشاوندان و دوستان عمر شریف، عده‌ای از هنرمندان سینمای مصر، در کنار چند صد نفر از طرفداران و دوستداران او شرکت داشتند و به هنرپیشه نامدار ادای احترام کردند.

پیش از آن مراسم تشییع جنازه در "مسجد مشیر طنطاوی" در بخش شرقی پایتخت مصر انجام گرفت. تابوت عمر شریف در پارچه‌ای سیاه و پرچم مصر پیچیده شده بود.عمر شریف تنها هنرپیشه سینمای عرب بود که به هالیوود راه یافت و موفقیت زیادی در سینمای بین‌المللی کسب کرد.او به دنبال موفقیت‌هایش در سینمای جهان در دنیای عرب نیز به محبوبیتی بی نظیر دست یافت، اما به گزارش خبرگزاری‌ها مرگ و خاکسپاری او روی هم رفته در آرامش و بدون جنجال زیاد صورت گرفت.

عمر شریف با نام اصلی میشل دیمیتری شلهوب (به انگلیسی: Michel Demitri Chalhoub) در شهر اسکندریه، مصر به دنیا آمد. وی از خانواده‌ای متعلق به کلیسای کاتولیک یونانی بود که اصالتاً فلسطینی-سوری-لبنانی بودند. پدر وی «یوسف شهلوب» زادهٔ لبنان بود.وی پس از ورود به سینمای مصر با یکی از ستارگان وقت سینمای مصر به نام فاتن حمامه آشنا شد و رفته رفته عاشق وی شد. به طوری که برای ازدواج با فاتن حمامه که یک مسلمان بود، به اسلام گروید و نامش را به عمر الشریف تغییر داد.حاصل ازدواج فاتن حمامه و عمر شریف پسری است به نام طارق شریف که در سال ۱۹۵۷ به دنیا آمد. زندگی مشترک عمر شریف و فاتن حمامه، ۲۰ سال ادامه داشت تا سرانجام در سال ۱۹۷۴، از یکدیگر جدا شدند. عمر شریف پس از جدایی از فاتن حمامه دیگر هیچگاه ازدواج نکرد.

وی در سال ۱۹۶۳ برای بازی در فیلم لورنس عربستان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.عمر شریف همچنین در سال ۱۹۶۵ برای بازی در فیلم دکتر ژیواگو برنده جایزه گوی زرین برای بهترین نقش اول مرد شد. وی در فیلم سیزدهمین سلحشور و سریال جزیره اسرارآمیز نیز ایفای نقش کرده است.وی همچنین برنده «جایزه سزار بهترین بازیگر نقش اول مرد» در سال ۲۰۰۴ و «نشان سرگئی آیزنشتاین» در نوامبر ۲۰۰۵ شد.

 

با بلند شدن موج اسلام‌گرایی در جهان عرب، محبوبیت عمر شریف رو به زوال گذاشت. او از سوی اسلام‌گرایان به رفتارهای "غیراسلامی" متهم بود. از اتهام‌های اصلی او این بود که در فیلم‌های سینمایی با ستارگانی یهودی مانند الیزابت تیلور و باربارا استرایسند همبازی شده و آنها را بوسیده است.اتهام دیگر او این بود که بخشی از زندگی او صرف قماربازی می‌شد و در مصر صاحب یک کازینوی بزرگ بود.

عمر شریف از دخالت در سیاست پرهیز داشت اما همواره از اسلام افراطی انتقاد می‌کرد. او از جنبش ملی مردم مصر علیه حکومت حسنی مبارک و انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ پشتیبانی کرد.در مصر بسیاری از مردم از مرگ و خاکسپاری عمر شریف بی‌تفاوت گذشتند. رسانه‌های جمعی نیز، برخلاف انتظار، علاقه زیادی به این رویداد نشان ندادند.عمر شریف روز جمعه گذشته (۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵) در ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در قاهره درگذشت. او از چند سال پیش به بیماری آلزایمر مبتلا بود.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان