ابزار رایگان وبلاگ

میهمانان مادام توسو
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

موزه‌ "مادام توسو" یکی از دیدنی‌‌های سیزده شهر مهم جهان است. تندیس‌‌های مومی از افراد عرصه موزیک، سیاست، سینما، مدو دیگر افراد مشهور چنان به واقعیت شبیه‌اند که حیرت بازدیدکنندگان را بر می‌انگیزند.ماریا آنا گروس هولتز که بعدها به "مادام توسو" شهرت یافت، روز ۷ دسامبر ۱۷۶۱ در استراسبورگ چشم به جهان گشود و مانند شمار زیادی از کودکانی که در خانواده‌های فقیر به دنیا می‌آمدند، هیچ آینده‌ ویژه و منحصر به فردی برایش پیش‌بینی نمی‌شد.

اندکی پس از تولد او، مادرش شغلی را در خانه‌ی "دکتر فیلیپ کورتیوس" پیدا کرد و در آنجا مشغول به کار ‌شد.دکتر کورتیوس مهارت خاصی در ساخت تندیس‌های مومی داشت و مشهور بود که تندیس‌‌های وی بسیار به آناتومی بدن شباهت دارند. ماریای کوچک ساعات زیادی را در کارگاه دکتر سپری می‌کرد و رفته رفته با ظرافت‌های ساخت این تندیس‌ها آشنا شد.در سال ۱۷۶۳ دکتر کورتیوس به پاریس نقل مکان کرد و مدتی بعد ماریا و مادرش نیز به او پیوستند.

پایتخت فرانسه در آن سال‌ها دوران شکوه سلطنتی را از سر می‌گذراند و مردم علاقمند دیدن تندیس‌‌های مومی خاندان سلطنتی بودند که بر سر میز شام یا در سالن‌های اشرافی خانه‌شان بازسازی شده بودند.پس از مرگ دکتر کورتیوس‌، ماریا وارث تندیس‌های مومی او شد. در این میان او با فرانسوا توسو ازدواج کرده بود و با نام مادام توسو شناخته می‌شد.

ثمره این ازدواج ناموفق دو پسر هستند. شهرت هنری او به حدی رسید که مادام توسو به عنوان معلم هنر خواهر لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه برگزیده شد.(مادام توسو پس از جدایی از همسرش و پس از انقلاب فرانسه در سن ۳۳ سالگی به انگلستان مهاجرت کرد و در آنجا تندیس‌های مومی‌اش را به نمایش گذاشت.هنر مادام توسو که در فرانسه دیگر با کم اقبالی روبرو شده بود، به مذاق انگلیسی‌ها خوش آمد و او از این راه درآمد قابل توجهی کسب کرد که با آن توانایی برپا کردن یک نمایشگاه دائمی در لندن را به دست ‌آورد.

در کنار چهره‌های خاندان سلطنتی بریتانیا، او تندیس‌های مومی شماری از جنایتکاران سرشناس آن زمان را در بخشی به نام "خانه وحشت" به نمایش می‌گذارد.مادام توسو به همراه پسرانش تا به هنگام مرگش در سن ۸۹ سالگی نمایشگاه تندیس‌های مومی را اداره می‌کرد.آخرین تندیسی که او پیش از مرگ به اتمام رساند پرتره‌ای از خود است؛ تندیس زنی سالخورده با لباسی سیاه رنگ است که هم اینک در تمامی ۱۳ شعبه موزه مادام توسو در سراسر جهان به چشم می‌خورد.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

فريناز
ساعت11:37---21 دی 1393
خيلي زيبا و واقعي

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



           

درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان