ابزار رایگان وبلاگ

فن آوری های نوین در دنیای تلویزیون
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

شبکه تلویزیونی «رای» ایتالیا اخیرا اپرای «بوهم» اثر مشهور«جاکومو پوچینی» را به کارگردانی «اِتور اسکولا» و با فیلمبرداری به شیوه «۴کی» تهیه کرد و در شهر کن به نمایش درآورد.

تکنیک ۴کی، یک تکنولوژی نوین در دنیای تلویزیون محسوب می شود که اجازه می دهد تصاویری بسیار واضح تر و دقیق تر داشته باشیم. اما ۴کی دقیقا چیست؟

جانفرانکو جاردینا، تحلیلگر فن آوری های نوین می گوید: «تکنولوژی ۴کی، یک فن آوری نوین برای تهیه تصاویری با وضوحی بسیار بالاست. وضوح این تصاویر بسیار بالاتر از تصاویر متعلق به فن آوری های «اچ دی» است. در ضبط به شیوه ۴کی، وضوح تصاویر چهار برابر بالاتر از نرم های استاندارد است و به جای فرمت دو میلیون پیکسل، تصاویری با فرمت هشت میلیون پیکسل خواهیم داشت. این وضوح بالا به ما اجازه می دهد که با حفظ همان فاصله معمول از تلویزیون، هم تصاویر را واضح تر ببینیم و هم صفحه نمایشی بزرگتر داشته باشیم و در نهایت نیز هیچ نوع احساس ناراحتی نکنیم.»

تولید اپرای بوهم به شیوه ۴کی در شبکه تلویزیونی «رای» ایتالیا یک تولید آزمایشی است و دیگر تولیدات تلویزیونی این شبکه به این شیوه صورت نمی گیرد چراکه با وجود داشتن این فن آوری، تجهیزات آن بطور کامل در این شبکه نصب نشده است.

جانفرانکو جاردینا می گوید: «این یک مشکل است. همه آنچه ما گفتیم در صورتی محقق می شود که تمام سیستم انتقال، محتوا، دیسکهای “بلو- ری” و حتی مثلا دی وی دی ها همه متناسب با سیستم ۴کی تهیه شده باشند اما اینگونه نیست، دست کم در حال حاضر وضعیت اینگونه نیست. انتقال تصاویر در حال حاضر متناسب با استانداردهای معمول، و یا حداکثر مناسب برای سیستم های «اچ دی» است. بنابراین در وضعیت کنونی، تماشاگران، محصولاتی را که با شیوه ۴کی تهیه می شوند تنها با یک چهارم کیفیت اصلی می توانند مشاهده کنند. ما باید منتظر بمانیم تا در آینده این کار امکان پذیر شود. هدف ما رسیدن به این سبک از تولید است. این مسئله اغلب در دنیای فن آوری ها اتفاق می افتد؛ چرا که معمولا میان فن آوری های نوین و آنچه در دسترس تماشاگران است، هماهنگی کامل وجود ندارد.»

در تولید به شیوه ۴کی هزینه های تولید نیز بسیار افزایش می یابد چراکه برای این کار باید از تکنولوژیهای ویژه ای استفاده کرد. مثلا شبکه تلویزیونی «رای» برای تولید آزمایشی اپرای «بوهم» از دوربین های بسیار پیشرفته ای استفاده کرد.

استفانو ربچی، از گروه تهیه کنندگان اپرای بوهم می گوید: «ما برای ضبط «بوهم» از شش دوربین دارای آخرین مدل فن آوری ۴کی و از لنزهای فیلمبرداری استفاده کردیم که می توانستند واقعا تصاویر را با وضوح ۴کی ثبت کنند.»

ساخت دوربین های فیلمبرداری با قابلیت ضبط ۳۶۰ درجه

شرکت فرانسوی «ژیروپتیک» دوربین هایی را تولید کرده که قادر به فیلمبرداری با زاویه ۳۶۰ درجه هستند.

این دوربین دارای تمام فن آوری های مرتبط با اچ دی، جی پی اس، وای فای و آر تی اس بوده و به سه دوربین و سه میکروفون هم مجهز شده است.

تصاویر تولیدی با این دستگاه را می توان در هر شکل صفحه نمایشی مانند تلویزیون، رایانه یا لوح رایانه، آنهم با گستره دید ۳۶۰ درجه تماشا کرد.

ماریان لو کالوز، سخنگوی شرکت تولید کننده می گوید: «این یک دوربین است. یک دوربین پیشرفته که به ما اجازه می دهد تصاویری با قابلیت ۳۶۰ درجه بگیریم. می توانید از هر چیزی که اطرافتان هست فیلم بگیرید حتی چیزهایی که بالای سرتان و یا زیر پای شماست.»

هرکدام از لنزهای درون این دوربین به ضبط تصاویر در زمان واقعی می پردازند. قیمت این دوربین برای مشتریان حدود پانصد یورو در نظر گرفته شده است.]

2014 euronews

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان