ابزار رایگان وبلاگ

سریع‌ترین دونده معلول جهان از اتهام قتل عمد تبرئه شد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

اسکار پیستوریوس، سریع‌ترین دونده معلول جهان از اتهام قتل عمد تبرئه شد. او به اتهام قتل غیرعمد و نگهداری سلاح گرم در انتظار حکم دادگاه است که بزودی اعلام خواهد شد. بیست سال حبس می‌تواند مجازات او باشد.دادگاه عالی آفریقای جنوبی، روز پنج‌شنبه (۱۱ سپتامبر/۲۰ شهریور) اسکار پیستوریوس را از اتهام قتل با انگیزه و برنامه‌ریزی قبلی تبرئه کرد.

سریع‌ترین دونده معلول جهان، همچنان با اتهام قتل غیرعمد و حمل و استفاده غیر قانونی از سلاح گرم روبروست. براساس این اتهامات و برابر قوانین جزایی آفریقای جنوبی، امکان صدور حکم حبس، برای مدت حداکثر بیست سال برای پیستوریوس وجود دارد. جلسه اعلام حکم دادگاه ممکن است ساعت‌ها ادامه یابد.

اسکار پیستوریوس که ۶ مدال طلای مسابقات دو‌و‌میدانی جهان را دارد، متهم به قتل ریوا استین کمپ، دوست دخترش است. وی در نیمه شب چهاردهم فوریه سال ۲۰۱۳ با شلیک ۴ گلوله باعث مرگ دوست دخترش شد. او مدعی است که ریوا استین کمپ را به اشتباه و با تصور این که سارقی وارد خانه شده به قتل رسانده است.

دادگاه عالی آفریقای جنوبی روز پنجشنبه در شهر پرتوریا برای اعلام حکم اسکار پیستوریوس، تشکیل جلسه داد. پیستوریوس در ۶ ماه روند رسیدگی به این اتهام، همواره بر بی‌گناهی‌اش تاکید کرده است. قاضی دادگاه، بر اساس پرونده‌ وی که بالغ بر ۱۰۰۰ صفحه است، شهادت برخی از شاهدان را قابل قبول ندانسته و معتقد است اظهارات برخی شهود قابل اعتماد نبوده‌اند.


به عنوان مثال، دو تن از همسایگان شهادت داده‌اند که درفاصله میان شلیک‌ها صدای فریادهای زنی را شنیده‌اند.پیستوریوس متهم است که در توالت را بر روی مقتول قفل و سپس اقدام به تیراندازی کرده است. در حالیکه وی در بازجویی‌ها تاکید کرده که برای محافظت از خود و با این اندیشه که سارق در توالت است اقدام به شلیک کرده است.

خانم توکوسیله ماسیپا، قاضی دادگاه در باره نحوه وقوع قتل گفت: «در نخستین ساعات روز ۱۴ فوریه ۲۰۱۳، متهم با شلیک گلوله استین کمپ را به قتل رساند. در زمان شلیک، مقتول پشت در قفل شده توالت بوده است.»

استین‌کمپ ۳۰ ساله‌در ماه نوامبر سال گذشته برای نخستین بار به عنوان دوست دختر پیستوریوس در مجامع عمومی ظاهر شد. او مانکن و مجری تلویزیونی بود و چهره‌اش در تبلیغات زیادی دیده می‌شد. ریوا استین‌کمپ فارغ‌التحصیل رشته‌ حقوق بود.

پیستوریوس در تاریخ ورزش‌معلولان چهره‌ای استثنایی است و تا کنون در مسابقات پارالمپیک ۶ مدال طلا، یک نقره و یک برنز به دست آورده است. وی همچنین صاحب ۶ مدال طلا در مسابقات دومیدانی قهرمانی جهان است.

پیستوریوس که هر دو پای خود را از دست داده، در مسابقات دو از وسایلی کمکی از جنس کربن استفاده می‌كند که تا سال ۲۰۰۸ و المپیک پکن مجاز شمرده نمی‌شد. پزشکان هنگامی که پیستوریوس ۱۱ ماهه بود به دلیل یک اختلال ژنتیک ناچار شدند هر دو پای او را قطع کنند.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان