ابزار رایگان وبلاگ

پشت پرده سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیاردی چین در شبکه ریلی(1)
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

چینی‌ها همه رکوردها را یکی پس از دیگری می‌شکنند. دولت چین ۵۰۰ میلیارد دلار تاکنون هزینه کرده و ۱۱ هزار کیلومتر ظرف ۶ سال خط آهن کشیده و قرار است شبکه قطارهای سریع‌السیر تا سال ۲۰۱۵ به ۱۹ هزار کیلومتر برسد. چین در پشت این سرمایه‌گذاری‌ها کدام استراتژی را تعقیب می‌کند؟

قطار سریع‌السیر پکن تا تیانژین فاصله ۱۲۰ کلیومتری را ظرف ۳۰ دقیقه طی می‌کند. در این مسیر هر نیم ساعت یک بار یک قطار در حرکت است. (Welcom to Harmony)، "به هارمونی خوش آمدید" این جمله‌ای است که با یک صدای زنانه در درون قطارهای سریع‌السیر پخش می‌شود که همگی "هارمونی" نامیده می‌شوند.

هرچند حالا قطار سریع‌السیر پکن – شانگهای فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری را ظرف چهار ساعت و نیم طی می‌کند، اما اکنون همه نگاه‌ها به سوی دو خط جدید است که در پائیز سال ۲۰۱۴ افتتاح می‌شوند. این شاهکارهای مهندسی یکی از تبت و دیگری از استان شین‌ژیانگ عبور می‌کنند.چین برای جابجایی ده‌ها میلیون نیروی کار که روزانه جابجا می‌شوند نیاز عاجل به گسترش شبکه ریلی خود دارد.

خط آهن تبت که از مناطق صعب‌العبور می‌گذرد در سال ۲۰۰۶ به لهاسا رسید، اکنون سالی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر را جابجا می‌کند، این در حالی است که جمعیت خود تبت حتی نیمی از این رقم هم نیست. مقامات چینی می‌گویند این آمار جابجایی توریست‌ها و مسافران است، اما خود تبتی‌ها از این می‌ترسند که چینی‌ها آرام، آرام ترکیب جمعیتی منطقه را برهم زنند.

خط دیگری که از هم‌اکنون همه رکورد را شکسته‌است، خط آهن استان شین‌ژیانگ محل سکونت اقلیت مسلمان ایگور است. این خط به طول ۱۷۷۶ کیلومتر ۳۶۰۰ متر تفاوت ارتفاع را پشت سر می‌گذارد.تا کنون هیچ قطار سریع‌السیری در جهان وجود نداشته که چنین تفاوت ارتفاعی را طی کرده باشد. مهندسین همچنین در این مسیر ده‌ها تونل برای مقابله با توفان‌های شن ایجاد کرده‌اند.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان