ابزار رایگان وبلاگ

خالق فیلم به‌یادماندنی "گاندی" درگذشت
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

ریچارد اتنبرو و همسرش 

 

ریچارد اتنبرو، هنرپیشه و کارگردان صاحب‌نام بریتانیایی درگذشت. او در فیلم‌هایی چون "فرار بزرگ" و "پارک ژوراسیک" نقش‌آفرینی کرده و همچنین جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای فیلم "گاندی" دریافت کرده بود.ریچارد اتنبرو که چندین دهه یکی از مهم‌ترین و سرشناس‌ترین چهره‌های سینمای بریتانیا محسوب می‌شد، در سن ۹۰ سالگی در کمبریج درگذشت.

به گفته پسر ریچارد اتنبرو، وی روز یکشنبه (۲۴ اوت) چشم از جهان فروبست. این کارگردان بریتانیایی در واپسین سا‌ل‌های عمرش به همراه همسرش در یک خانه سالمندان زندگی می‌کرد.اتنبرو در روز ۲۹ آوریل ۱۹۲۳ در کمبریج به دنیا آمد و در دوران نوجوانی بازیگری را آغاز کرد. او در دهه‌های چهل و پنجاه میلادی در حدود ۳۰ فیلم حضور یافت. نقش‌آفرینی در فیلم موفق "فرار بزرگ" در کنار استیو مک‌کوئین او را به شهرت جهانی رساند.

ریچارد اتنبرو (راست) در صحنه‌ای از فیلم Brighton Rock که بر اساس داستانی از گراهام گرین ساخته شد. این فیلم در سال ۱۹۴۷ به اکران درآمد.

 

"فرار بزرگ" که در سال ۱۹۶۳ به پرده‌ی سینما‌ها راه یافت، یکی از نامزدهای جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم بود. "پرواز ققنوس"، محصول ۱۹۶۵ نیز از فیلم‌هایی است که اتنبرو ریچارد اتنبرو از دهه‌ی شصت میلادی حیطه فعالیت‌های خود را گسترش داده و علاوه بر بازیگری در فیلم‌های گوناگون به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده‌ی نیز وارد صحنه شد. "آه، چه جنگ دلنشینی" که در سال ۱۹۶۹ به اکران درآمد، نخستین تجربه او در زمینه‌ی کارگردانی بود.اتنبرو بزرگ‌ترین موفقیت خود را با کارگردانی فیلم به‌یادماندنی گاندی جشن گرفت. این فیلم که در سال ۱۹۸۲ به اکران درآمد، مجموعا هشت جایزه اسکار را از آن خود کرد، از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی. .درخور توجه آنکه اتنبرو بیش از دو دهه صرف کرد تا بتواند بودجه مورد نیاز برای تهیه‌ی فیلم "گاندی" را فراهم آورد.

فیلم گاندی با هنرنمایی بن کینگزلی

 

جایزه گلدن گلوب و جایزه آکادمی فیلم بریتانیا برای بهترین کارگردانی از دیگر افتخاراتی بود که فیلم گاندی برای ریچارد اتنبرو به ارمغان آورد."چاپلین" با بازیگری رابرت داونی جونیور، یکی دیگر از فیلم‌های موفق این سینماگر بریتانیایی است. این فیلم در سال ۱۹۹۲ به پرده‌ی سینماها راه یافت و همچنین نامزد دریافت سه جایزه اسکار شد. فیلم "چاپلین" که بر اساس زندگی‌نامه چارلی چاپلین ساخته شده، ۵ / ۹ میلیون دلار در آمریکا و ۸ / ۱ میلیون پوند نیز در سینماهای بریتانیا فروش داشت.فیلم "سرزمین سایه‌ها" با بازیگری آنتونی هاپکینز و دبرا وینگر ریچارد اتنبرو که در سال ۱۹۹۳ اکران شد نیز از جمله آثار موفق ریچارد اتنبرو محسوب می‌شود. در سال ۱۹۴۵ با شیلا سیم، بازیگر بریتانیایی ازدواج کرد.حاصل زندگی مشترک ریچارد اتنبرو و همسرش سه فرزند است. این فیلم در سال ۱۹۹۴ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن برای وینگر شد. اتنبرو نیز در همان سال یکی از نامزدهای دریافت جایزه آکادمی فیلم بریتانیا برای بهترین کارگردانی بود.ریچارد اتنبرو پس از ۱۴ سال دوری به عنوان بازیگر بار دیگر به صحنه بازگشت و در سال ۱۹۹۳ در فیلم "پارک ژوراسیک"، اثر پرفروش و محبوب استیون اسپیلبرگ نقش‌آفرینی کرد.

ریچارد اتنبرو در کنار ساندرا بولاک، هنرپیشه مشهور هالیوود در نخستین روز فیلمبرداری "در عشق و جنگ":

 

این فیلم که در سال ۱۹۹۷ به نمایش درآمد، بیش از ۱۴ میلیون دلار فروش داشت و همچنین یکی از نامزدهای خرس طلایی جشنواره فیلم برلین بود.فیلم "بستن حلقه" آخرین اثری است که ریچارد اتنبرو آن را کارگردانی کرد. این فیلم که شرلی مک‌لین، ستاره سرشناس هالیوود در آن بازی کرده در سال ۲۰۰۷ اکران شد..ریچارد اتنبرو در امور خیریه نیز فعالیت داشت و سفیر سازمان یونیسف بود. در سال ۱۹۹۳ از سوی ملکه بریتانیا لقب "سر" به او داده شد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در پیامی توئیتری به مناسبت درگذشت ریچارد اتنبرو، از وی به عنوان یکی از "بزرگ‌ترین شخصیت‌های صنعت فیلم" یاد کرد.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان