ابزار رایگان وبلاگ

وداع با دی‌استفانو، ستاره‌ای که فوتبال را دگرگون کرد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

درگذشت آلفردو دی استفانو، یکی از اسطوره‌های عالم فوتبال در سن ۸۸ سالگی تاثر ستارگان بزرگ و چهره‌های سرشناس این ورزش را برانگیخت؛ از پله و مارادونا گرفته تا بکن‌باوئر، ژوزه مورینیو و کریستیانو رونالدو.

آلفردو دی‌استفانو ، بازیکن آرژانتینی‌ اسپانیایی از اواسط دهه‌ ۱۹۵۰ تا اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی را می‌توان بی‌تردید بهترین بازیکن فوتبال جهان دانست. او همچنین از نادر بازیکنان شماره ۱۰ است که پیراهن شماره‌ی ۱۰ را هرگز به تن نکرده است. دی‌استفانو از چنان نفوذ و اقتداری برخوردار بود که همه‌ی بازیکنان تیم خودی در زمین ناچار بودند به رهبری بی‌چون و چرای او گردن نهند.

فرانس بکن‌باوئر، قیصر فوتبال آلمان، که خود یکی از بزرگان این ورزش محسوب می‌شود، در پی درگذشت دی‌ستفانو در پیامی در شبکه توییتر گفت: «دی‌استفانو نه تنها اسطوره‌ای در باشگاه رئال مادرید بود، بلکه یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال محسوب می‌شد. روانش شاد باد.»

وقتی درنظر بگیریم که در دوره‌ی اوج دی‌استفانو در تیم رئال مادرید اسپانیا، بازیکنان بزرگی چون فرانس کوپای فرانسوی و فرانتس پوشکاش مجاری در کنار دی‌استفانو توپ می‌زدند و هر دو در سایه‌ی اقتدار او قرار داشتند، بیشتر به شکوه دی‌استفانو پی‌می‌بریم. برخی از کارشناسان فوتبال، جاه و جبروت دی‌استفانو را در حد نوعی "استبداد" تفسیر کرده‌اند.

پله که بسیاری او را بهترین فوتبالیست تاریخ می‌دانند نیز در پیامی توییتری ضمن ابراز تاسف از شنیدن خبر درگذشت دی‌استفانو نوشت: «این که با گذشت زمان پای بازیکنان آمریکای جنوبی به اروپا باز شد، حاصل تلاش‌های دی‌استفانو است. او در صحنه فوتبال یک پیشرو و بیش از هر چیز یک اسطوره بود.»

دی‌استفانو که زاده‌ی آرژانتین بود، در سن ۲۶ سالگی به فوتبال اروپا پیوست و به خدمت رئال مادرید در آمد. بعدها تابعیت اسپانیا را پذیرفت و توانست برای تیم ملی این کشور نیز بازی کند. او حتی در جام جهانی ۱۹۶۲ در کنار پوشکاش با تیم ملی اسپانیا رهسپار شیلی شد، ولی به دلیل آسیب‌دیدگی هرگز پا به میدان نگذاشت.

کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی رئال مادرید که در سال ۲۰۱۳ به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد نیز با انتشار پیامی در توییتر تاثر خود را ابراز کرد و گفت: «این، روزی غم‌انگیز برای من، همه مادریدی‌ها و کل جهان فوتبال است. "دن استفانو" ما را ترک گفته، اما یاد او برای همیشه در قلبمان زنده خواهد ماند. اسطوره‌ها هرگز نمی‌میرند.»

اوج درخشش دی‌استفانو با تیم رئال مادرید بود که با آن ۸ بار قهرمان اسپانیا و ۵ بار پی در پی قهرمان باشگاه‌های اروپا شد. دی‌استفانو در سال‌هایی روح و قلب رئال مادرید بود که این تیم به دلیل فوتبال زیبایی که نمایش می‌داد، تیم "قوهای سپید" نامیده شد

سر بابی چارلتون، یکی از بزرگان فوتبال انگلیس نیز در پی شنیدن خبر درگذشت دی‌استفانو گفت: «او یکی از بهترین بازیکنانی بود که من رویاروی او قرار گرفتم. او فوتبالیستی فوق‌العاده تیزهوش بود. جهان فوتبال یکی از بزرگان خود را از دست داده است.»

دی‌استفانو گردبادی در میانه‌ی میدان رئال بود که با دریبل‌های عجیب خود همه‌چیز و همه‌کس را درهم می‌پیچید. شاخص دی‌استفانو، گریز و رهایی از فشرده‌ترین وضعیت‌ها در میانه‌ی میدان بود. این کار تنها به یاری دید عالی و توانایی‌های فوق‌العاده‌ی تکنیکی او ممکن می‌شد.

ژوزه مورینیو، سرمربی کنونی چلسی که زمانی هدایت کشتی پرستاره رئال مادرید را داشت نیز گفت: «آلفردو دی‌استفانو برجسته‌ترین بازیکن تاریخ رئال مادرید و یکی ازبزرگان تاریخ فوتبال بود. روحش شاد باد.!»

حرکات دی‌استفانو موزون و زیبا بود و در آن متانت عجیبی به چشم می‌خورد. او چنان تسلطی بر توپ داشت که هرگز شتابزده عمل نمی‌کرد. طرفداران رئال مادرید به او لقب "پیکان طلایی" داده بودند. دی‌استفانو دوبار در سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۵۹ به عنوان بهترین بازیکن اروپا انتخاب شد.

دیه‌گو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتین نیز در گفت‌گویی تلویزیونی تاثر خود را از درگذشت دی‌استفانو ابراز کرد و گفت: «جهان فوتبال باید گریه سر دهد، چرا که یکی از بزرگان این ورزش درگذشته است. او برای من یک معلم بود و چیزهای زیادی به من آموخت. او نه تنها بازیکنی استثنایی که انسانی فوق‌‌العاده نیز بود.»بسیاری از کارشناسان فوتبال معتقدند که هیچ بازیکنی در تاریخ فوتبال دید عالی دی‌استفانو را نداشته است. او بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ پرافتخار رئال مادرید و در این تیم یک اسطوره است. بسیاری از هواداران این تیم هنوز او را مانند خدایی می‌پرستند.

آلفردو دی استفانو روز دوشنبه، ۷ ژوئیه در سن ۸۸ سالگی چشم از جهان فرو بست و فوتبال‌دوستان، به ویژه هواداران رئال مادرید را در غم فرو برد.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان