ابزار رایگان وبلاگ

پس از بهرام و گرزش، نوبت به شاپور رسيد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی
نقش قنديل، نقش‌برجسته‌اي است در روستاي قنديل كه پيشكش گل از سوي «شاپور اول ساساني» را به «آذر آناهيتا»، نشان مي‌‌دهد. به گفته‌ي برخي منابع محلي،بخش‌هايي از اين نقش‌برجسته با شليک گلوله يا خوردن چيزي سخت مانند پتک، ويران شده است. پس از آسيب به گرزِ بهرام در تنگ‌چوگان، گويا اين‌بار نوبت به شاپور و آناهيتا رسيده‌است. به گزارش تابناك، در اين آسيب‌رساني، بخش هايي از سنگ ديواره‌ي سمت راست، بخش‌هايي از خود اثر و پايين نقش‌برجسته ويران شده است.
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
«محسن عباسپور»، فعال ميراث فرهنگي و هموند سازمان غيردولتي «هم انديشان جوان» در شهرستان کازرون در اين‌باره گفت: «در برابر نقش قنديل، سنگي بود که شخص يا اشخاصي، گويا با شليک گلوله يا با وسيله‌اي پتک‌مانند، آسيب‌هايي به آن رسانده‌اند اما اصلي‌ترين آسيب جدا کردن بخشي از سنگ ديواره‌اي است که نقش قنديل روي آن كنده شده به گونه‌اي که در فاصله حدودا 40سانتي متري از بازوي بانويي که در اين نقش فضايي 50 در 30 سانتي متر به‌گونه‌ي عمدي کنده شده است.»
به گفته‌ي عباسپور گمانه‌ي ديگري که مي‌توان براي آسيب به اين يادمان مي‌‌توان پنداشت، دشمني‌هاي شخصي با کارکنان ميراث يا نگهبان اين يادمان تاريخي در روستاي قنديل است، البته اين گمان نياز به بررسي‌هاي بيشتر دستگاه‌هاي قضايي در‌اين‌باره دارد.»
عباسپور در دنباله با اشاره به نيازي كه براي افزايش نگهداري‌ها از اين گونه يادمان‌ها در شهرستان کازرون به چشم مي‌آيد، گفت: «در پيگيري‌هايي که پس از ويراني «نقش بهرام» در «تنگ چوگان» براي افزايش ضريب امنيت نقوش‌برجسته‌ي اين تنگه باستاني دنبال شد، بارها گفتيم که بايد براي سه نقش‌برجسته‌ي ديگر کازرون که در جاهايي هستند که دسترسي کمي به آن‌ها هست و فاقد هرگونه ضريب امنيتي هستند نيز كارهاي امنيتي انجام شود اما شوربختانه اين هشدارها جدي گرفته نشد تا اين‌كه امروز ناچاريم اين آسيب‌ها و ويراني‌ها را ببينيم.»
به باور وي افزون‌بر نقش قنديل، نقش برجسته «سرمشهد» و نقش «پريشو» نيز از ديگر نگاركندهايي هستند که با خطر ويراني‌هاي اين‌گونه‌اي روبه‌رويند.
آسيب‌رساني به نقش قنديل در حالي انجام مي‌شود که به گفته‌ي منابع محلي، اهالي روستاي قنديل حساسيت بالايي نسبت به اين اثر تاريخي دارند. به گونه‌اي که بودن افراد ناشناس در نزديکي اين نقش را به شتاب پيگيري و گزارش مي کنند.
آسيب‌رساني و ويراني يادمان‌هاي تاريخي در سال‌هاي كنوني، هميشه بخشي از اصلي‌ترين خبرهاي بخش ميراث تاريخي کشور بوده است، با اين حال بخش بزرگي از اين ويراني‌‌ها به شوندهايي(:دلايلي) سودجويانه براي يافتن آثار تاريخي و فروش آن‌ها در بازارهاي غيرقانوني انجام مي‌گرفت. با اين حال روند تازه‌ي ويراني‌ها نشان مي‌دهد شوند اين آسيب‌رساني‌ها، چيزي جز سودجويي بوده‌است.


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

ال اپای لیلان
ساعت23:14---17 شهريور 1391
سلام وب خوبی دارید لینکم کن خبرم کن تا لینکت کنم ممنون موفق باشید

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان