ابزار رایگان وبلاگ

آیا جلوگیری از عطسه ناسالم است؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

عطسه ناگهانی یک نفر برای اطرافیانش معمولا نا‌خوشایند است. اما در عین حال نیز گفته می‌شود که جلوگیری از عطسه می‌تواند به پرده گوش صدمه بزند و ناسالم است. جواب علمی این مساله چیست؟

گفته می‌شود که از نظر بهداشتی بهتر است هنگام عطسه سوراخ‌های بینی را بسته نگه داشت. اما در برخی نشریات علمی گزارش‌هایی در این زمینه منتشر شده که نشان می‌دهند افرادی به علت بسته نگه داشتن بینی خود، هنگام عطسه ناشنوا شده‌‌اند.

متخصصان آلمانی در زمینه گوش و حلق و بینی نیز توصیه می‌کنند که هنگام عطسه نباید بینی را بسته نگه داشت، زیرا این کار می‌تواند عواقبی خطرناک به همراه داشته باشد.

آمار دقیقی در این‌باره هنوز موجود نیست. اما می‌توان از این موارد نتیجه گرفت که با بینی باز عطسه کردن سالم‌تر است.

پاک کردن شش‌ها از طریق عطسه

در هنگام عطسه کردن حدود ۴۰ هزار ذره با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت از بینی به بیرون رانده می‌شوند. این واکنش بدنی (عطسه) برای مثال می‌تواند توسط ذرات خاک به‌وجود آید؛ ذراتی که عصب داخل غشای مخاطی بینی را تحریک می‌کنند. این عصب پیام را به قسمت مربوط به عطسه در مغز می‌رساند.

واکنش عطسه خود عملکرد خاصی دارد. با فشار زیادی که هوا از شش‌ها به بیرون رانده می‌شود، راه‌های تنفسی تمیز و پاک می‌شوند. این ذرات در غیر این صورت در شش‌ها می‌ماندند.

پژوهشگران بیمارستان تحقیقاتی "ایزمیر آتاتورک" در ترکیه در مقاله‌ای آورده‌اند که هنگام عطسه با دهان نیمه باز، فشار در حفره بینی برای مدت کوتاهی به شدت افزایش می‌یابد. این فشار هم اندازه فشاری است که ماهیچه قلب یک بیمار فشار خون دارد آنهم در زمانی که ماهیچه‌های قلب دچار بیشترین انقباض هستند.

نور نیز می‌تواند محرک یک عطسه باشد

علاوه بر خاک، فاکتورهای دیگری همچون نور هم می‌توانند ایجاد عطسه کنند. پژوهشگران گمان می‌برند که در هنگام نگاه به نور ارتباطی بین واکنش چشم و مرکز عطسه ایجاد می‌شود. به این معنا که محرک نور علاوه بر عصب چشم، عصب مربوط به عطسه را نیز تحریک می‌کند.

DW.DE



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان