ابزار رایگان وبلاگ

ماه کامل، خواب انسان را مختل می‌کند
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

نتیجه‌ی تحقیق گروهی از محققان سوئیسی می‌گوید بسیاری از افراد در شب‌هایی که ماه کامل (بدر) است، سخت‌تر به خواب می‌روند و خوابی ناآرام دارند.

محققان سوئیسی می‌گویند وقتی ماه کامل است، بسیاری از مردم برای خوابیدن با مشکل روبرو می‌شوند و از خواب خوش در شب خبری نیست. آن‌ها می‌گویند حتی اگر فرد ماه کامل را نبیند، باز هم بدخوابی در انتظار اوست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نتایج این تحقیق که در نشریه‌ی "کارنت بیولوژی" منتشر شد، می‌گوید که ساعات خواب بسیاری از افراد هم در شب‌هایی که ماه کامل است، کاهش پیدا می‌کند.

گروه تحقیق ۳۳ داوطلب بودند که در دست‌کم ۲ شب مختلف- شبی که ماه کامل در آسمان بود و شبی که ماه کامل نبود - در آزمایشگاه خوابیده و خواب آن‌ها بدون آن‌که خود بدانند ماه کامل است یا خیر ـ تحت بررسی قرار گرفت. تحقیق بر روی خواب این افراد در بازه زمانی ۳ و نیم سال صورت گرفت.کریستین کاجوچن، روان‌شناس بیمارستان روان‌شناسی دانشگاه بازل سوئیس دراین‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت:«وقتی ماه کامل است، افراد گروه تحقیق دست‌کم ۱۹ دقیقه کمتر خوابیدند و دست‌کم ۵ دقیقه بیشتر طول کشید تا به خواب روند.»

افرادی که داوطلب برای تحقیق بودند همچنین روز بعد گزارش دادند که خواب آن‌ها در شبی که ماه کامل بود، سبک‌تر و ناآرام ‌بوده است.

میزان ملاتونین خون این افراد نیز در شبی که ماه کامل بود، افت داشت. ملاتونین هورمونی است که چرخه‌ی خواب و بیداری افراد را تنظیم می‌کند.

کریستین کاجوچن همچنین افزود:« به‌نظر می‌رسد چرخه قمری تاثیر مستقیمی بر خواب انسان دارد؛ حتا اگر افراد ندانند که ماه در چه شبی کامل است یا ماه کامل را نبینند.»

محققان اعلام کردند تحقیقات بعدی نشان خواهد داد که آیا چرخه‌ی قمری بر رفتار و حالات رفتاری افراد نیز تاثیر دارد یا نه.

dw.de



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان