جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

 قطعه ای از ظروف سرامیکی در یک غار، واقع در کشور چین متعلق به 19000تا 20000سال قبل کشف گردید.این یافته ،رکورد قدیمی ترین یافته سفالی جهان را شکست.این کشف نشان می دهد که شکارچیان حداقل 10000سال قبل از اینکه کشاورزی بروی زمین هویدا گردد در شرق آسیا به پخت و پز روی آورده بودند.به عقیده Xiaohong Wu باستانشناس دانشگاه پکن پخت و پز انرژی حاصل از غذاهای نشاسته ای و گوشت راافزایش داده و این امر  یک امتیاز مثبت در مناطقی یخ زده با فرصتهای محدود برای تهیه غذا بوده است.

Wu, Bar-Yosef و همکارانش 45 نمونه از ذغال چوب و استخوانها را از لایه های خاک غار  Xianrendong استخراج نموده اند که اندازه گیری های رادیو کربن صورت گرفته (یک مورد درچین و دو مورد در آمریکا اندازه گیری شده است) بر روی آنها، قدمت 17500 تا 29000 ساله را برای آنها تعیین نموده است. سفال غار Xianrendongدارای آثار سوختگی آتش برروی خود بوده که 2000 الی 3000 سال از غار قبلی که رکوددار این موضوع بوده قدیمی تر است.

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قدیمی ترین سفالینه جهان,قدیمی ترین,ظروف سرامیکی ,کشور چین,غار,شکارچیان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  وایکینگ ها نام مهاجمانی شمالی است که نزدیک به دو قرن سواحل ایرلند،اسکاتلند، انگلستان و شمال فرانسه را صحنه تاخت و تاز های وحشیانه خود قرار دادند. 

  برخلاف برخی از تصورات محبوب در مورد وایکینگها، نسبت به داشتن اصل و نسب مشترک ،نژاد واحد و یا میهن پرستی ناشی از هر گونه حس وایکینگ بودن در بین آنها رواج نداشته و آنها متعلق به قومیت ها و مناطق مختلفی چون دانمارک ،نروژ و سوئد بوده که شواهدی مبنی بر وجود وایکینگهای فنلاندی و استونیایی نیز موجود است . همچنین شاید تنها چیزی که آنها را از نظر مردم اروپا یکسان کرده بود این مسئله بوده که آنها از مناطقی ناشناخته در شمال ، بی تمدن و مهمتر از همه غیر مسیحی می آمده اند.وایکینگ ها وقایع تاریخی خود را نمی نوشتند . مورخان مجبور به استفاده از دیگر ابزار غیر مستقیم برای بازسازی زندگی وایکینگ ها بوده اند. در طول تاریخ آنها تحت عنوان قومی خونریز و جنگجو شناخته شده اند که این به نوع نگرش آنها باز می گردد. آنها اعتقاد داشتند که تمام طول روز باید بجنگند ،اگر یک وایکینگ جنگجوی خوب و درستی می بود به اعتقاد آنها  قادر خواهد بود به سالن پذیرایی خدایشان اودین راه یابد( Valhalla). پس از مبارزه در تمام طول روز، هر شب وقت خود را صرف غذا خوردن و نوشیدن می نمودند.آنان رعب فراوانی به جهت ظاهر مهیب ، تبرهای بزرگ جنگی ،بادبان های قرمز خونین رنگ، شیوه جنگی نزدیک و دیوانه وار و شجاعت غیر معمول خود در سراسر اروپا ایجاد نمودند. قربانیان با دیدن سراژدها گونه کشتی جنگی وایکینگها ، بادبانهای سرخ و نعره جنگ آوران وایکینگ می دانستند که باید جان و مال خود و خانواده شان را نجات دهند.بدین ترتیب شهرت مهیب آنان دهان به دهان از طریق دریاها در اروپا پراکنده می گردید. لباس آنها اغلب از پوست بوده که بروی آن پوشش چرمی برای حفظ گرما برتن می گردیدو این باعث انعطاف پذیری و سرعت در هنگام جنگ بود .انها کلاه خود هایی از چرم ،فلز و یا مخلوطی از هردو به سر می گذاردند که اغلب نواحی حساس مانند روی بینی و چشمها با محافظ فلزی همراه بود .اغلب محافظان فرمانده کشتی زرهی از زنجیرهای فلزی بر تن داشته اند و بقیه پوشش چرمی بر تن می کرده اند.آنان اغلب دارای تبر های بزرگ بعنوان اولویت اول جنگی ،شمشیر های با کیفیت ،خنجر ،تبر کوچک برای پرتاب،نیزه و سپر دایره ای بزرگ بودند.

 

مهمترین عاملی که از سوی محققان برای جسارت این خارجیان برای خارج شدن از محدوده خود مطرح شده افزایش جمعیت آنان و میل به یافتنثروت بیشتر (و نه زمین )بوده است . همچنان که اروپا ثروتمندتر می شد و بنادر تجاری رواج می یافتند وایکینگها با اتکا بر قدرتشان در ساخت کشتی و جسارتشان شروع به تجارت پوستهای گران قیمت خود در این بنادر کرده و کم کم با ثروتهای رو به رشد اروپایی و درگیری های بین پادشاهان اروپا آشنایی پیدا می کردند.

یک حمله در صومعه Lindisfarne  در ساحل شمال شرقی انگلستان از آغاز عصر وایکینگ ها خبر می دهد.(793 بعد از میلاد مسیح). این حمله از سوی وایکینگهای نروژی صورت گرفت کسانی که بطور مستقیم از دریای شمال بدانجا حمله کردند و اگر چه آنها صومعه را کاملا نابود نساختند ولی جامعه مذهبی کشورهای اروپایی را شوکه ساختند.این مهاجمان عجیب و غریب برخلاف سایر غارتگران قاره هیچ گونه احترامی برای صومعه های فاقد نگهبان و آسیب پذیردر سواحل قائل نبودند.این حملات در سواحل اسکاتلند شامل صومعه هایSkyeو Ionaو همچنین صومعه  Rathlin در شمالی ترین ساحل ایرلند نیز گردید.(اولین حملات ثبت شده وایکینگ ها در 799 بعد از میلاد مسیح در اروپا) تا حدود سالهای 830 حملات آنها اغلب بصورت حملات برق آسا و فرار به سواحل شمالی انگلستان و بخصوص ایرلند و مر کز تجاری  Dorestadدر فاصله 80 کیلومتری دریای شمال محدود می گردید .اما بعد از شروع درگیری های داخلی در اروپا آنها فعالیت های خود را گسترش دادند.

بعد از مرگ Louis the Pious امپراطور فرانکها (امپراطور آلمان و فرانسه کنونی) در سال 840 پسر او لوتار از ناوگان وایکینگها جهت مبارزه قدرت با برادرانش کمک گرفت.بعد از آن وایکینگها متوجه شدند که پادشاهان فرانک جهت جلوگیری از حملات آنان حاضرند مبالغ گزافی به آنان بپردازند.و این شروع فعالیتهای بدون توقف آنان در اروپا بود.

در اواسط قرن 9 میلادی اسکاتلند ،ایرلندو انگلستان اهداف اصلی حملات و اسکان یافتن آنان بود .وایکینگها کنترل نواحی شمالی و مناطق اصلی اسکاتلند را بدست آوردند و اولین شهر های تجاری ایرلند شامل  Dublin،Waterford, Wexford, Wicklow و Limerickرا بنا نهاده و از آن بعنوان پایگاهی برای حملات خود در طول دریای ایرلند و به انگلستان استفاده نمودند. زمانیکه پادشاه فرانکها King Charles the Bald با انرژِ ی بیشتری شروع به دفاع از غرب سرزمین فرانکها و تقویت و ساخت استحکامات برای شهر ها کرد حملات آنان بیش از بیش بر روی انگلستان متمر کز گردید(862) .در انگلستان در مقابل حملات آنان فقط یک قلمرو قدرت رویارویی موفقیت آمیز با آنان را داشت و آن پادشاهیWessexبود( 851 ). تا سال 871 ارتش وایکینگها (بیشتر دانمارکی ها)بیشتر شمال و شرق انگلستان را تحت کنترل داشتند تااینکه آلفرد کبیر پادشاه وسکس تنها پادشاه انگلیسی بود که شکست قاطعی به این مهاجمان شمالی وارد آورد .آنها در شمال سکنی گزیده ( منطقه ای بنام Danelawشناخته می شود) کم کم کشاورزی پیشه کرده و شهر تجاری یورک را بنا نهادند.در نیمه اول قرن 10 ارتش انگلیسی به رهبری فرزندان آلفرد کبیر شروع به فتح مناطق اسکاندیناویایی نشین انگلستان کرده و آخرین پادشاه آنان Erik Bloodaxeدر حدود 952کشته و انان را از جزیره اخراج نمودند .اینگونه  بود که انگلستان نیز تبدیل به یک کشور پادشاهی متحد دائمی گردید.(ادامه دارد)


براي مشاهده بقيه تصاوير  لطفا بر روي ادامه مطلب كليك بفرمائيد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:وایکینگ ها,مهاجما ن شمالی,وایکینگهای نروژی,امپراطور فرانکها, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 اعتقاد بر این است که اولین انسان ها حدود 4،4 میلیون سال پیش در جنگل های مرطوب شرق و جنوب آفریقا زندگی می کردند.
اعتقاد بر این بوده است که این حیوانات، به عنوان شناخته شده استرالوپیتکوس(Australopithecus)،  حدود سه تا پنج فوت ارتفاع، و احتمالا از برگها، میوه ها و بقایای حیوانات مرده تغذیه می کرده اند. هیچ مدرکی وجود ندارد که استرالوپیتکوس ابزار خود ساخته شده داشته است. با این وجود، شواهد قوی مبتنی بر اینکه با استفاده از چوب و استخوان ها قادر به حفاری و دفاع از خود بوده است موجود است.
دانشمندان  انسان شناس ا نسان را به سه نوع مختلف  بر اساس شکل بدن و شیوه زندگی خود  تقسیم بندی      نموده اند. اولین نوع از انسان ها به هومو هابیلیس (Homo habilis)، که به معنی فرد با توانایی است. "اعتقاد بر این است که هومو هابیلیس تا حدود 1.5 میلیون سال پیش زندگی می کرده است."
 
هومو ارکتوس(Homo erectus) نوع دوم از زندگی اولیه بشر بر روی زمین است، که به معنی "کسی که راست راه می رود." هومو ارکتوس ها بر روی زمین تا حدود 150.000 سال قبل زندگی می کردند.
 
نوع نهایی زندگی انسان بر روی زمین انسان ساپین(Homo sapien) است. sapien  به معنی کسی که می تواند فکر  کند". همه انسانها  که هم اکنون بر روی زمین زندگی می نمایند از این دسته می باشند.
 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انسان ریخت ها ی اولیه,استرالوپیتکوس(Australopithecus), ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 
 (مه 29، 2012) - کشف کودک مومیایی کره با اندام نسبتا سالم بعد از  انجام تجزیه و تحلیل ژنتیکی در کبد که نشان دهنده وجودژنوتیپ دنباله C2 منحصر به فرد ویروس هپاتیت (B )  شايع در آسیای جنوب شرقی است.
تجزیه و تحلیل اضافی از ژنوم HBV باستانی ممکن است به عنوان یک مدل برای مطالعه تکامل هپاتیت B مزمن و کمک به درک گسترش ویروس احتمالا از آفریقا تا شرق آسیا، استفاده شود. همچنین ممکن است اين امر نور ي را درجهت درك شيوه مسیر مهاجرت هپاتیت B در شرق دور از چین و ژاپن به کره و همچنین به سایر مناطق در آسیا و استرالیا که درآن  علت عمده سیروز و سرطان کبداست، روشن سازد.
 بابازسازی کد ژنتیکی باستاني ویروس هپاتیت B اين مورد از قدیمی ترین ژنوم ویروسی کامل شرح داده شده در متون علمی به روز است. 
با استفاده ازتکنیک های ژنتیک مولکولي مدرن ، محققان با مقایسه  توالی DNA باستانی با ژنوم ویروسی معاصر موفق به افشای تفاوت هاي ايندو شده اند.دانشمندان معتقدند تغییر در کد ژنتیکی ناشي از جهش های خود بخودی و فشار  محیطي در طی فرایند تکاملی ویروس بوده است. بر اساس نرخ جهش های مشاهده شده در طول زمان و تجزیه و تحلیل ناشي از بازسازی DNA ویروس هپاتیت B مومیایی نشان می دهد که منشاء ويروس  بین 3000 تا 100.000 سال پیش بوده است.

 
 Tracing hepatitis B virus to the 16th century in a Korean mummyHepatology, 2012; DOI: 10.1002/hep.25852

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کودک مومیایی کره اي,ویروس هپاتیت (B ) ,مقایسه توالی DNA ,ژنوم ویروسی ,ویروس هپاتیت B مومیایی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 در سال 1856، کشف هیجان انگیزی در یک غار در دره Neander ، در نزدیکی دوسلدورف، آلمان صورت پذیرفت. آنها دریافتند بقایای این انسان بسیار متفاوت از انسان مدرن بود. دانشمندان بعدها متوجه شدند که "انسان نئاندرتال"  در اروپا و بخشهایی از آسیا و شمال آفریقا از حدود 125.000 تا حدود 30،000 سال پیش ساکن می باشد. نئاندرتال ها نزدیک ترین خویشاوندان انسانی هستند که در حال حاضر زندگی می کنند(یعنی اشتراک بیش از 99.5 درصد از توالی DNA ما با آنها).

 جمجمه آنها بزرگتر از انسان مدرن بودکه نشان می دهد که نئاندرتال ها ممکن است دارای مغز بزرگتری بوده اند. نئاندرتال در بسیاری از نقاط کره زمین در کنار انسانهای مدرن زندگی می کرده اند تا اینکه  شواهد فسیلی نشان از ناپدید شدن ناگهانی آنها از روی کره خاکی را می دهد. رمز و راز  آنچه برای نئاندرتال ها رخ داده  هنوز پازل دانشمندان امروز به حساب می آید. برخی شواهد اخیر نشان از اختلاط بین نژادی بین انسانهای مدرن و نئاندرتال ها می دهد.

مطالعه 2010 نفر در آسیا و اروپا نشان داده که  انسانهای امروزی بین یک تا چهار درصد از ماده ژنتیکی خود را از نئاندرتالها وام گرفته اند.برخی از دانشمندان معتقدند که آنها بدلیل تغییرات آب و هوا در اروپا و آسیا منقرض شدند در حالیکه راز ناپدید شدن آنها درپرده ای از ابهام قرار گرفته است . 

Dowling, Mike. "Neanderthals" www.mrdowling.com. Updated August 8, 2011 . Web. Date of Access. 

 

جمجمه نئاندرتال ها کشیده بوده و هیچ چانه ای مانند انسانهای امروزی نداشته اند . آنها  بینی بزرگ و ابروهای ضخیمی داشته اند.از آنجا که نئاندرتال ها عضلات قوی داشتند و دائما در حال فعالیت بوده اند ، دارای استخوان ران  کمی خمیده و خیلی ضخیم تر از انسانهای امروزی بوده اند.استخوان دست نئاندرتال ها قوی تر و پهن تر است. 

نئاندرتال هابا شکار گوزن شمالی، اسب های وحشی و جمع آوری گیاهان، انواع توت ها و ریشه ها غذای خود را تامین می نمودند. ساکنان ساحل ماهی و صدف را می خوردند. بنابر این آنها نحوه تعقیب و ردگیری حیوانات و  تمایز بین گیاهان سمی و خوراکی را می دانسته اند. آنها قادر به دوختن نیمتنه و پوشش گرم از پوست حیوانات بوده واز نیزه و چاقوی سنگی (همچنین ابزارهایی برای تیز کردن)  برای دفاع و حمله استفاده می نمودند. مرد بزرگسال به طور متوسط ​​5 فوت و5 اینچ قد (164 سانتی متر) و 143 پوند (65  کیلوگرم) وزن و زنان به طور متوسط ​​5 فوت و 1 اینچ بلندی (155 سانتی متر) و 119 پوند (54 کیلوگرم) وزن داشته اند.

December 11, 2011.Copyright © 1999-2011 by Dennis O'Neil

 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انسان اولیه,نئاندرتال,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 امپراطوری آزتک

مردم آزتک شهر پر افتخار خود  Tenochtitlan (بعدها مکزیکو سیتی) را بنا نموده و با دو شهر دیگر  Tetzcocoو Tlacopanتشکیل اتحادی سه گانه را دادند که تا زمان ورود اسپانیایی ها به حکومت در دره مکزیک ادامه دادند. این شهر به مرور زمان تبدیل به  قویترین شهر و قلب تمدن آزتک گردید. اساسا تاریخ امپراطوری آزتک تاریخ دولت -شهر ها می باشد.از زمان گسترش این دولت شهر ها (درحدود سال 1428) نیروی نظامی آنها شروع به دست اندازی به شهر ها و قومیت های مجاور نمود .در خلال این سالها شهر ها یا به مقا ومت برخواسته و یا به سرعت فتح شده و خراج گذار آزتکها گردیدند.Tenochtitlan مرکز قدرت نظامی بود که به سرکردگی آن قلمروهای جدید فتح می گردید.

اما امپراطور به طور مستقیم در هر ایالت یا شهر حکومت نمی کرد ،دولت های محلی تشکیل و مجبور به پرداخت خراج و ادای احترام به اتحاد سه گانه (با اکثر ادای احترام بهTenochtitlan)بودند. به همین دلیل برخی محققان به آن امپراطوری هژمونیک (غیر رسمی ) می گویند. اما نباید فکر کرد که آزتکها یک دولت ضعیف بودند ،آنها با همین سیستم فرمانروایی مطمئن بودند که ثبات و تداوم حکومتشان تامین گردیده و باید گفت این سیستم برای مردم آن منطقه به خوبی جواب داده است. امپراطوری آزتک تا سال 1519 یعنی رسیدن اروپائیان به آنجا به حکومت خود ادامه داده و قلمروی خود را از اقیانوس آرام تا خلیج مکزیک و تمامی راهها از مرکز مکزیک به گواتمالا ،السالوادور و هندوراس را تحت اختیار خود درآورده بود.

مذهب و اعتقادات

مذهب آزتکها تداخل پیچیده ای از خدایان،  جهت و رنگها بود وبه نظر می رسد با دغدغهای از ترس از طبیعت و پایان جهان درهم آمیخته بود. در آن زمان امپراطوری در اوج قدرت خود بود و نظام سیاسی و مذهب در تعامل نزدیک با یکدیگر بودند. با توجه به مذهب باستانی آزتکها 5 خدا در جهت ایجا جهان تلاش می کنند که به دلیل درگیری های بین آنها موفق نمی شوند.Tezcatlipocaاولین خالق بعد از کنار زده شدن از جایگاه رفیع خود در وجود یک جاگوار جهان را نابود می کند .در شرایطی مشابه با آن جهان مجدد خلق شده و سپس توسط باد و بعد 2بار توسط سیل نابود می گردد.

هر بار یکی از خدایان  (خالق) به نوبه خود خورشید می گردید تا بعد از یک شورا به این نتیجه رسیدند که یکی از خدایان خود را بصورت خورشید قربانی نماید .Nanauatlکه در میان آنان فروتن بود این فداکاری را می نماید ولی هنوز یک مشکل وجود داشت ،خورشید حرکت نمی کرد! خدایان دریافتند که باید خودشان را قربانی کنند تا انسان بتواند زندگی کن پسEhecatlبقیه را قربانی کرد و یک باد قدرتمند برخواسته و خورشید را به حرکت واداشت. بدین ترتیب انسانها نه تنها باید به حرکت این خورشید ضعیف کمک می کردن بلکه می بایست مسئولیت جبران این فداکاری را نیز بر دوش بکشند. (بنابر این جهان در یک موقعیت مخاطره آمیز باقیمانده است).آنها اعتقاد داشتند که Quetzalcoatl خالق انسانهاست.البته انسانها چندین بار قبلتر خلق شده بودند پس او به عالم اموات برای باز یابی استخانهای نوع بشر فرود آمد.او استخوان های شکسته را جمع آوری کرد (استخانهای شکسته به قطعات نامساوی و به هر اندازه شکسته بودن به همین دلیل اعتقاد دارند دلیل وجود مردم با اندازه های مختلف همین بوده است)و به وسیله اضافه کردن خون خود مردم را به زندگی برگرداند.

تشکیل خانواده

ازدواج راهی برای ورود به بزرگسالی بود . به خانواده قطعه زمینی داده می شد و آنها خانه خودشان را در آن می ساختند .با توجه به اوضاع هم زن و هم مرد بر روی زمین کار می کردند و البته زمانی که زن وظایف خانه داری را بدوش می کشید مرد نیز احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به یک مبارز و جنگ آور داشت. اگر چه مشاغلی مانند کشیشی ،دکتری و .. نیز باعث افتخار م مباهات بود. جنگ به عنوان نمادی از زایمان مورد استفاده قرار می گرفت .کودک اسیر در رحم بود و تلاش برای پیروزی ادامه داشت.زن نیز در حال نبرد بود در واقع در بسیاری از جهات وقتی زن در اثر زایمان فوت می شد به همان دجه از منزلت که مرد در جنگ کشته می شد منزه و شجاعت او باعث افتخار بود. آنچه مشخص است اینکه پدر و مادر فرزندان خود را بسیار دوست داشتند و آنان را اغلب با عناوینی چون گل و یا شیرین  ،گوهر من ،پر گرانبها می خواندند اما در زمان اعاده نظم پدر و مادر در جامعه آزتک با دستی آهنین حکومت می کردند.آموزش کودکان در ابتدا بر عهده خانواده بود پدر ،پسر و مادر ، دختر را آموزش می داد و هر چه کودکان بزرگتر می شدند آموزش ها سختتر و خشنتر شده و آنان را برای ورود به جامعه آزتکی آماده می ساخت. همچنین مدارسی وجود داشت که شاخه های مختلف در آنها تدریس می شد که می بایست کودکان در آنها شرکت می کردند . اغلب مواقع کار باعث گسستگی خانواده می گردید .مرد خانواده در مسافرت ها و یا در جنگ کشته می شد. اگر می توانستند از مرگ ،بیماری و نظایر آن جان بدر برنددر میان ueuetqueجای می گرفتند که در حقیقت ریش سفیدان قوم محسوب گردیده و وظیفه مشاوره چه به صورت نصیحت و چه در یک شورای رسمی را برعهده داشته دارای مقام بالایی بوده و مراقبت های بهداشتی ،پیری و مرگ آنان یک موضوع مهم از آیین و مذهب آزتکها را تشکیل می داده است. (ادامه دارد)

 

 

 


 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آزتک , امپراطوری آزتک , نقشه آزتک, Tenochtitlan , مذهب آزتک ها , , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

     

باستان شناس  C. Leonard Woolley ودیگرباستان شناسانطی حفاری در  شهر سومری اور بین سالهای1922 و 1934 موفق به کشف 1850 گور و 16 مقبره که بعضی از آنها دست نخورده باقی مانده بودند،شدند.


آنها گنج     فوق العاده ای از اشیائ سومری، از جمله آثار هنری بسیار ماهرانه ای را آشکار ساختند. اینها متعلق به آرامگاه سلطنتی اور است. این معبد در نزدیکی مرکز شهر 
اور   (ازتاریخ 2600-2000 سال قبل از میلاد) قرار داشته  است.
 

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:باستانشناسی,سومریان-شهر اور, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 ... 11 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com