ابزار رایگان وبلاگ

ذرت ۵ هزار سال پیش غذای اصلی بود
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

پژوهشگران مطالعات خود را بر روی ابزار سنگی و بقایای مدفوع انسان ۳۸۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش انجام داده‌اند. این یافته‌ها در کاوش‌های جدید باستان‌شناسی به دست آمده است.

 

در این تحقیقات نمونه خاک منطقه نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش‌ها بیشتر در مورد مناطق کابالته (Caballete) و هاریکانگا (Haricanga) انجام شده است.

بقایای ذرت در ابزار سنگی

کارشناسان تقریبا در نیمی از ۱۲۶ نمونه خاک مناطق یادشده گرده ذرت یافته‌اند. آنها می‌گویند، این گرده‌ها نمی‌تواند به ذرتی که امروزه کشت می‌شود متعلق باشد. علت هم تفاوت فاحشی است که بین اینها و گرده‌ذرت‌های امروزین وجود دارد.

در ۱۱ مورد از ۱۴ عدد ابزارسنگی یافت‌شده بقایای ذرت پیدا شده است. از این ابزار برای بریدن یا کوبیدن استفاده می‌شد. اما چه چیز باعث شد که محققان ذرت را از غذاهای اصلی انسان آن دوران بدانند؟

در بیش از دوسوم یافته‌های مربوط به مدفوع انسانی و یک‌چهارم از یافته‌های مربوط به مدفوع‌سگ‌های آن دوران اثرات ذرت یافت شده است. سهم ذرت در این یافته‌ها بیش از سایر مواد غذایی است. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که انسان‌ها در آن دوران همچنین سیب‌زمینی شیرین، گواوا (زیتون محلی) و نوعی ماهی از خانواده موتوماهیان می‌خوردند.

 

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ذرت تنها کاربردی محدود در مراسم نداشته بلکه غذای اصلی و منبع انرژی برای انسان ۵ هزار سال پیش بوده است.

خبرگزاری رسمی آلمان.2013 Deutsche Welle


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان