ابزار رایگان وبلاگ

محیط زیست هوشمند، دنیایی بهتر؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

پژوهشگران می‌گویند که مهم‌ترین موضوع آینده، از جمله آینده کره زمین، دیجیتالیزه شدن است. اما آیا دیجیتالیزه شدن و حفاظت از محیط زیست با هم همخوانی دارند؟

به نظر نمی‌آید که دیجیتالیزه کردن وسایل و سبک زندگی راه حلی فوری برای مشکلات محیط زیست ما باشد. اما عده‌ای از پژوهشگران برجسته نظری غیر از این دارند. هیأت مشورتی علمی دولت آلمان در گزارشی ۹۰۰ صفحه‌ای با عنوان "آینده دیجیتالی ما" به این نتیجه رسیده که "امروزه روندهای دیجیتالیزه کردن، به دلیل استفاده بیش از حد از منابع طبیعی و رشد نابرابری اجتماعی، بیشتر مانند ماده‌ای برای سرعت بخشیدن به گسترش حریق عمل می‌کنند" و این وضعیت باید تغییر کند.

نویسندگان گزارش مزبور می‌نویسند: «رؤیای ما این است که با وسایل دیجیتال قوی و کارآمد دنیایی بهتر بسازیم.» و بدین منظور لازم است که جامعه به جامعه‌ای دیجیتال تبدیل شود که سبک زندگی‌اش بر پایه اصل حفظ سلامتی خود و دیگران و آگاهی نسبت به مواد مورد مصرف باشد.

اولین موضوعی که از نظر پژوهشگران باید در دستور کار قرار گیرد عاداتی است که مردم در مصرف دارند. پژوهشگران معتقدند که می‌توان از فن‌آوری‌ها استفاده کرد تا جامعه‌ای که به دور ریختن مواد و اشیا خو گرفته از این عادت دست بردارد و به اقتصاد گردشی یا دورانی روی آورد.

به گفته پژوهشگران، برای نمونه فن‌آوری دیجیتالی می‌تواند کمک کند تا در آینده به جای پلاستیک از موادی کاملا متفاوت برای تولید بطری و قوطی و غیره استفاده شود، موادی که بازیافت‌پذیر یا حتی تجزیه‌پذیر و قابل جذب در خاک باشند.

پژوهشگران در گزارش‌شان دنیایی را تصویر می‌کنند که در آن خودروها، خانه‌ها، بسته‌بندی‌ها، مبلمان، کفش یا لباس به کمک هوش مصنوعی به راحتی قابل تعمیر هستند. در این دنیا، در همان مرحله ساخت و تولید از استفاده از منابع و موادی که برای محیط زیست و سلامتی مضر هستند خوداری می‌شود.

هدف آن است که انسان‌ها از منابع طبیعی بهتر استفاده کنند و از نظامی که به دور ریختن عادت کرده فاصله بگیرند و اقتصاد گردشی را به وجود بیاورند و گسترش بدهند.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان