جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

ما که در روی خاک، در سال میلادی پیش، شرایط سختی را تجربه کردیم: جنگ‌ها و آوارگی‌ها، نابخردی‌ها و تخریب گسترده میحط زیست، سال پیش با شدت هر چه تمام‌تر ادامه داشت.

اما در دریاها و اقیانوس‌ها شرایط چطور بوده است؟! آن زمان که روی سطح آب‌ها، طوفان‌های شدید درمی‌گیرد، چند متر پایین‌تر از سطح ما دنیایی داریم که در سکوت و آرامش، مسیر خود را طی می‌کند. حس و حال غواص‌هایی که بخت دیدن این دنیا را داشته‌اند و سکوت و دنیا متفاوت آن پایین را تجربه کرده‌اند، وصف‌ناشدنی است.

گرچه تخریب محیط زیست، شرایط زیست در زیر سطح دریاها و اقیانوس‌ها را دگرگون کرده است، اما این دنیای برای خودش زیبایی‌های بکری دارد که سوژه عکاسان زیادی قرار گرفته است.

۶ سال است که مسابقه عکسبرداری از اقیانوس‌های یا Ocean Art Photography competition برگزار می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، جوایز نهایی به ۹۵ عکاس از ۶۰ کشور دنیا هدیه شد. آنها با فناوری‌های و دوربین‌هایی با لنز‌های مجهز، سال پیش عکس‌های بسیاری زیبایی ثبت کرده بودند.

با هم تعدادی از این عکس‌ها را مرور می‌کنیم:

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۲-۳۴-AM

 

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۳-۳۸-AM

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۴-۱۲-AM

 

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۴-۴۳-AM

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۸-۲۷-AM

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۹-۳۶-AM

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دریاها و اقیانوس‌ها,میحط زیست, تخریب محیط زیست,تصاویری از جهان زیر آب,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بیش از ۹۹ درصد از موجودات زنده میکروسکپی دریاها هنوز بطور علمی مورد مطالعه قرار نگرفته اند و این امکان وجود دارد که بسیاری از آنها برای درمان سرطان و دیگر بیماری های انسانی مفید باشند.

بسیاری از باکتریهای دریایی، آنتی بیوتیکهایی تولید می کنند که می تواند به عنوان داروهای جدید مورد استفاده قرار بگیرد. تنوع این دست از باکتریها آنقدر زیاد است که حتی تخمین میزان آنها نیز تاکنون امکان پذیر نبوده است.

یوهانِس ایمهاف، متخصص میکروبیولوژی دریایی از مرکز تحقیقات اقیانوسی کیل در آلمان می گوید: «در اقیانوسها تنوع بسیار بالایی از میکروارگانیسمها وجود دارد و ما تنها با بخش کوچکی از آنها آشناییم.»

دانشمندانِ فعال در یک پروژه تحقیقاتی اروپایی، مشغول جمع آوری نمونه هایی از این میکروارگانیسمها در دریاهای کم عمقِ سراسر جهان هستند. جلبکها و اسفنجها از حاملان اصلی بسیاری از این میکروارگانیسمها هستند و بوسیله آنها در مقابل تهدیدات زیست محیطی محافظت می شوند.

یوهانس ایمهاف می گوید: «بیش از ۴۰ درصد از یک توده اسفنج را باکتریها و قارچها تشکیل می دهند و به همین دلیل می توان از آنها در آزمایشگاه برای تولید مواد فعال زیستی استفاده کرد.»

در آزمایشگاههای شیمی، دانشمندان نمونه هایی از قارچها را انتخاب کرده و آنها را رشد می دهند. این قارچها بطور طبیعی شروع به تولید ترکیبات بیوشیمی می کنند که ممکن است باعث مرگ بعضی از سلولها از جمله سلولهای سرطانی شوند.

آنتیه لابِس، پژوهشگر میکروبیولوژی می گوید: «ما باید در داخل آزمایشگاه برای این میکروارگانیسمها، دوباره شرایطی طبیعی بوجود آوریم تا بتوانند ترکیباتی را تولید کنند که به آن نیاز داریم. باید برای آنها محیطی با درجه حرارت مناسب، مواد غذایی لازم، یک محیط اسیدی یا قلیایی مناسب، و در مجموع یک محیط زیست مطلوب بوجود آوریم.»

به کمک دستگاه طیف سنج، می توان بر روی ترکیبات جدید این میکروارگانیسمها که تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته، تمرکز کرد و اگر این ترکیبات دارای خواص فعال زیستی باشند، می توان از آنها در علم پزشکی استفاده کرد.

یان اوستوال بسلو، داروساز می گوید: «قارچها می توانند برای سلامتی مفید باشند. پنی سیلین یک نمونه کاملا شناخته شده از این قارچهاست و در میان قارچهای دریایی گونه هایی نیز وجود دارد که می توانند علیه سرطان فعال شوند.»

برای آزمایش ویژگیهای زیست فعال این قارچها، ترکیبات جدا شده از آنها را با سلول های سرطانی زنده و یک مایع آزمایشگاهی به عنوان شاخص، مخلوط می کنند. در این آزمایش، در صورت مرگ سلولهای سرطانی، رنگ مایع تغییر می کند.

آرلت ارهارت، دستیار فنی در تحقیقات میکروبیولوژی می گوید: «اگر این مخلوط ایجاد شده بتواند سلولهای سرطانی را در این لوله آزمایش بکشد، آنگاه رنگ مخلوط از آبی به صورتی تغییر خواهد کرد و به این ترتیب ما می توانیم ترکیبات ضد سرطانی را پیدا کنیم.»

تاکنون، محققان صدها گونه جدید قارچی را آزمایش کرده اند و هزاران ترکیب جدید تهیه کرده اند و در نهایت، نمونه های بدست آمده را برای انجام آزمایش های پزشکی بر روی انسانها در آینده، تا جای امکان محدود کرده اند.

یوهان ایمهاف، متخصص میکروبیولژی دریایی می گوید: «تا چند دهه گذشته بیماری های سرطانی یک تهدید بزرگ برای نوع بشر محسوب می شد اما امروز روشهای زیادی برای درمان سرطانها وجود دارد. ما می توانیم بعضی از سرطانها را با روشهای پزشکی اثبات شده ای درمان کنیم. ما به دنبال بهبود این روشها هستیم و فکر می کنم طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده پیشرفتهای زیادی در این زمینه داشته باشیم.»

euronews 2014

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:موجودات زنده میکروسکپی,سلولهای سرطانی,میکروبیولژی دریایی ,سلامتی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

Photo: Sea star arching its back

 بیشتر جانداران برای داشته هایشان برجسته و شاخص هستند اما ستارگان دریایی بیشتر برای نداشته هایشان شاخصند.آنها خون ندارند ولی آب دریا بصورت فیلتر شده در بدن آنها مواد مغذی را جاری می سازد.همچنین انها فاقد مغز و سیستم اعصاب و چشم می باشند ولی دارای نقاطی بر روی بازوها هستند که به نوعی چشم معروفند و به نور حساسند.( light-sensitive eyespots)

 Photograph by David Doubilet 

Photo: Pink sea star on rocky seafloor

 سواحل کالیفرنیا.Basket stars.این نوع ستاره دریایی با استفاده از بازوهای شاخه مانند خود از زئو پلانکتون ها تغذیه می نماید.

Photograph by Emory Kristof

Photo: A sea star on a pier pylon

ستاره دریایی بیسکویتی.ستاره های دریایی از نوع خارپوستان هستند و این موضوع برای جلوگیری از تبدیل شدن به وعده غذایی سایر جانداران بوده.آنها همچنین با سازگاری رنگی وسیع در نقاط مختلف جهان همانند این ستاره دریایی استتار می نمایند.

Photograph by Jason Edwards

Photo: Sun star feeding on carcass

ستارگان دریایی جانداران فرصت طلبی هستند این ستاره دریایی در حال تغذیه از بازمانده لاشه یک پنگوئن است.آنها در حالت عادی از مواد معلق در آب تغذیه می کنند برخی از آنها از صدفها و مرجانها و برخی نیز مانند این ستاره دریایی از لاشه های سایر جانداران تغذیه می کنند.

Photograph by Paul Nicklen

 

بقیه در ادامه نوشتار

جندی شاپور البرز اسفند 91

1996-2013 National Geographic Society

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ستاره دریایی,دنیای آب,جهان زیر آب,زئو پلانکتون ها ,ستاره های دریایی خاردار,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 یخ هسته حفاری در دریاچه ویدا، قطب جنوب

زیست شناسان در یک گزارش جدید اعلام کرده اند که میکروب های موجود در دریاچه ویدا(Vida) در قطب جنوب بدون نیاز به نور خورشید مقاوم و پایدارند و این می تواند مدلی برای زندگی در جهان های یخ زده در سایر مکانها باشد.

دریاچه ویدا

دانشمندان عقیده دارند که در این فضای منجمد و بدون نورخورشید در قطب جنوب ، میکروبها به خوبی با محیط دریاچه سازگار شده و به رشدخود برای  حداقل 2800سال ادامه داده اند.این دریاچه در شرق قطب جنوب با بیش از 50 پا یخ پوشیده شده است.زیست شناسان به رهبری موری آلیسون از موسسه Desert Researchبین سالهای 2005 تا2010نمونه گیری های انجام دادند که مشخص کرد میکروب های آبزی در این منطقه پایدارند نتایج ای گزارش در مجوعه مقالات آکادمی ملی علوم ثبت گردیده است.Nathaniel Ostromاز دانشگاه ایالتی میشیگان می گوید : این محیط سخت و طاقت فرساترین حالت محیط زیست در زمین است ،ضخیم ترین یخ دریاچه در این سیاره ،سرد ترین و پایدارترین انجماد محیط زیست برروی زمین  .میکروبها با وجود دمای 8 درجه فارنهایتی (13-ساتی گراد)آبی با شوری 20 درصد و غلظت بالای آمونیاک و گوگرد به خوبی سازگار شده اند و به احتمال زیاد طی واکنش هایی با هیدروژن آب به زندگی خود ادامه می دهند.وجود زندگی در این دریاچه با این مشکلات دانشمندان را برای یافتن حیات در دنیاهای یخ زده فراسوی سیاره ما امیدوار ساخته است.این گزینه های بالقوه برای یافتن حیات در جهان های یخ زده می توانند ماه مشتری ،اروپا و یا برای زحل ماه Enceladusباشند.


 

جندی شاپور البرز آذر 91
منبع :USA TODAY

 

  

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قطب جنوب ,میکروبها,نور خورشید,جهان های یخ زده, میکروب های آبزی ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بقیه در ادامه

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دنیای زیر آب,اقیانوس,دریاها,تصاویر زیر آب,اعماق دریا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 Ready for the Gallery

Yoji Ookata غواص عکاسی است که در عمق 80 متری پاینتر از سطح دریا در منطقه گرمسیری Amami Oshimaبا صحنه ای حیرت انگیز مواجه شد.در بستر دریا با شکلی هندسی مواجه گردید که ساختاری مدور و قطر آن به اندازه 6.5فوت از شن وماسه پرداخته شده بود.این پشته های چندگانه متقارن و متحد المرکز محصول هنرمندی است که با ابزار کار خود آنرا خلق کرده است.این هنرمند عجیب یک ماهی پف کننده کوچک است که فقط با استفاده از باله زدن خود ،شب و روز بطور خستگی ناپذیر برای حک کردن این پشته مدور زحمت می کشد.او با این اثر هنری خود در بستر تاریک دریا جنس ماده خود را تحت تاثیر قرار می دهد و ماده در مرکز این اثر اقدام به تخم گذاری می نماید .دانشمندان عقیده دارند که پشته های بیشتر باعث محو و جذب شدن بیشتر گونه ماده می گردد.این دکوراسیون و پشته ها به نگهداری پوسته های صدف و مواد غذایی مغذی در میان خود و همچنین حفظ تخمها از پراکنده شدن در اثر جریان آب و حفظ آنها از شکارچیان کمک وافری می نماید. 

Crop Circles on the Seabed?

و در نهایت خالق این اثر هنری

Introducing the Artist

  جندی شاپور البرز آذر 91 

منبع:Pleonexia

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شکلی هندسی,اثر هنری در بستر دریا,دکوراسیون و پشته ها ,Amami Oshima,هنرمند عجیب,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

Underside of a giant isopod.جندی شاپور البرز

شاید مشابه انرا فقط در فیلمهای علمی تخیلی دیده باشیم. این ایزوپود بزرگ بدون شک یکی از عجیب ترین موجودات یافت شده در دریاهای عمیق است.با نام علمی  giganteus Bathynomus   شناخته می شود.یکی از حدود 9 اعضای جنس Bathynomus  است.این موجود غول پیکر ترین اعضای شناخته شده خانواده ایزوپود هاست ،گروهی از سخت پوستان نزدیک به میگو ها و خرچنگها.نوع آشنای آنها  را در باغ و باغچه می توانید مشاهده نمایید که به آنها pillbugs  میگویند (یا همان خرخاکی خودمان).این موجودات در برخی نقاط جهان صید تجاری دارند بعنوان مثال در برخی نقاط جهان مانند رستوران اوشن ساید در تایوان می توانید این موجود را گاهگاهی همراه برنج آب پز در منوی آن مشاهده نمایید. حجم بزرگ این جانور چندان تعجب برانگیز نیست زیرا در نتیجه پدیده ای تحت عنوان غول پیکری دریای عمیق می باشد .این گرایش از سخت پوستان دریای عمیق و دیگر حیوانات  برای رشد به اندازه بسیار بزرگتر از گونه های مشابه در آبهای کم عمق مشاهده می گردد.دلیل این اختلاف اندازه کماکان یک راز مانده است هرچند برخی از محققان بر این باورند. که این بزرگ شده جثه یک نوع انطباق با فشار های عظیم اعماق است. 

این ایزوپود بزرگ تا 16(کمی بیشتر از 40 سانتی متر) اینچ رشد می نماید که به همین دلیل یکی از بزرگترین اعضای خانواده سخت پوستان است. او مانند پسرعموی زمینی خود pillbug توسط یک پوسته سخت که به بخشهایی تقسیم شده محافظت می گردد.این به او این اجازه را می دهد که همزمان سختی و انعطاف پذیری را دارا باشد.در هنگام تهدید ای جاندار به یک توپ زره پوش تبدیل می گردد که باعث محافظت اندام نرم زیرین می گردد.دارای چشمان مرکب (متشکل از 4000عضو بینایی )است که باعث ایجاد یک میدان دید وسیع می گردد و بسیار حساس نسبت به حرکات سریع است.

Bathynomus giganteus.جندی شاپور البرز

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ایزوپود بزرگ,سخت پوستان,مخلوقات اعماق اقیانوس,پوسته سخت,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

4-363.jpg

رییس مرکز تحقیقات دارویی دریایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، استخراج ترکیبات دارویی از پتانسیل عظیم آبزیان خلیج‌فارس و در نهایت راه‌اندازی یک کارخانه یا کارگاه برای تولید محصولات دارویی را هدف اصلی تحقیقات این مرکز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هفت طرح تحقیقاتی در مرکز در حال انجام است و شش، هفت طرح هم در مرحله داوری هستند.دکتر محمدرضا شوشی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان با بیان این مطلب عنوان کرد:‌ مرکز تحقیقات دارویی‌دریایی از مردادماه سال گذشته به طور مشترک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر آغاز به‌کار کرد.

 بررسی اثر آنتی‌اکسیدانی جلبک‌های دریایی

 وی با بیان این‌که هدف مرکز استفاده از پتانسیل کلان خلیج‌فارس است، تصریح کرد: از آبزیان مختلف اعم از گیاهان و جانوران دریایی می‌توان موادی با قابلیت‌های دارویی و فعال بیولوژیکی و یا کاربردهای مختلف صنعتی و غذایی استخراج کرد که هدف این مرکز استخراج ترکیبات دارویی است. در حال حاضر روی اثرات جلبک‌ها و خیارهای دریایی، تحقیقاتی انجام دادیم که منجر به شناخت اثر آنتی‌اکسیدانی جلبک‌های دریایی شد.رییس مرکز تحقیقات علوم دارویی دریایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به این‌که این مرکز هم‌اکنون در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز مستقر است، خاطرنشان کرد: تاکنون کارهای معدودی در زمینه علوم دارویی دریایی در کشور انجام شده که این تحقیقات اغلب پراکنده، غیر متمرکز و غیر هدفمند بوده‌اند به همین دلیل درصدد انجام این مهم برآمدیم و با توجه به آنکه تعداد دانشگاه‌های علوم دریایی در کشور زیاد نیست با دانشگاه‌های چابهار، بندرعباس و خرمشهر ارتباطاتی برقرار کردیم.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جلبک‌های دریایی,اثر آنتی‌اکسیدانی,رشته علوم دارویی دریایی,ضایعات میگو و خرچنگ ,تولید کیتین و کیتوزان ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com